Kannatin-blogi

Maaliskuu 2018

Mitä olen puuhannut? Hankkeen ensimmäiset viikot ovat olleet täynnä uusia asioita. Tuntuu hurjalta, että maaliskuu alkaa jo taittua kohti loppua. Välillä tuntuu, että hanke ja sen tavoitteet ovat jo hieman selkiytyneet, toisinaan taas huomaan, miten vähän joistain asioista vasta tiedän. Hankkeen ohella olen tutustunut Kilpirauhasliittoon, sen toimintaan sekä jäsenyhdistyksiin. Tuntuu tärkeältä tuntea se kenttä, millä toimii. Tosin myönnän, että tälläkin saralla olen vasta alkutekijöissä.

Perehtymisen ja yleisen ihmettelyn lisäksi ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut konkreettisiakin toimia. Olen vieraillut eri järjestöissä juttelemassa verkkovertaistuesta ja digitaalisista ratkaisuista. Lisäksi olen lähtenyt selvittämään niitä tiedollisia ja tuellisia tarpeita, joita nuorilla ja työikäisillä kilpi- ja lisäkilpirauhassairailla on. Tätä tiedollista puolta varten on laadittu avoin nettilomake, jonka pääsevät täyttämään kaikki kohderyhmään kuuluvat (https://link.webropolsurveys.com/S/558FA633558374B0). Nettikyselyn tarkoitus on mahdollistaa hankkeen suunnitteluun osallistuminen kaikille halukkaille, paikkakunnasta ja omasta voinnista riippumatta.

Olen tavannut kohderyhmään kuuluvia kilpirauhassairaita myös kasvokkain, mikä tietysti eri tavalla mahdollistaa ideoiden vapaan pallottelun ja yhdessä pohtimisen. Nämä tapaamiset ovat olleet itselleni erityisen tärkeitä, sillä niissä olen itsekin konkreettisesti päässyt kuulemaan sen, kuinka suuri tarve tiedolle ja tuelle on. Kiinnostuneiden löytäminen mukaan ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen on kuitenkin vielä tässä vaiheessa tuntunut hieman hankalalta. Osatekijä on varmasti ollut huono markkinointi, jossa nyt olen koittanut petrata. Liitto on ottanut käyttöön esimerkiksi Instagramin (@kilpirauhasliitto), jonka kautta on tarkoitus jakaa paitsi vähän kevyempää materiaalia kiinnostuneille myös tavoittaa nuorempia kilpirauhassairaita. Saa nähdä, miten tämä lähtee käyntiin.

Mainostusta vielä loppuun: jos olet nuori (15-29 -vuotias), pidät sohvalla loikoitusta ja Ben&Jerry’s jäätelöstä, olet hyvin tervetullut mukaan yhteiseen workshoppiin 3.4. kello 17.30-19.30 osoitteessa Vilhonkatu 4 B (3 krs), Hki. Ilmoittautumisen yhteydessä voi laittaa toiveita myös muista tarjoiluehdotuksista, hankekoordinaattori itse on kovin perso esimerkiksi salmiakille… Ilmoittautuminen 29.3. mennessä osoitteeseen: johanna.erkkila@kilpirauhasliitto.fi.

Mitä teen seuraavaksi? Ensisijainen tavoitteeni tällä hetkellä on saada lisää tietoa siitä, millaiset asiat kilpi- ja lisäkilpirauhassairaita mietityttävät. Pyrin saamaan lisää vastauksia sekä nettikyselyyn että kokoamaan ryhmän kasvokkain tapahtuvaa ideointia varten. Lisäksi kalenterissa on sovittuna muutama muu järjestövierailu ja olenpa jo muutamiin jäsenyhdistyksiinkin saanut sovittua aikaa hankkeen esittelylle. Aika mainiota!

Mukavaa maaliskuuta kaikille,
Johanna