Hankkeen eteneminen

Huhtikuu 2018

Mitä olen puuhannut? Huhtikuussa olen pitkälti toteuttanut niitä aikeita, joita viime kuun lopulla uumoilinkin. Alkukuusta kävin järjestövierailuilla kuuntelemassa, miten muualla on järjestetty verkkovertaistoimintaa ja millaisilla keinoilla he huomioivat nuoret ja työikäiset toiminnassaan. Toisen yhdistyksen kanssa puhuimme jo alustavasti ensi syksyn mahdollisista yhteistyökuvioista, sillä jäsenistömme on osittain yhtenevää ja kilpirauhasasiat koskettavat molempia.

Huhtikuun aikana tein myös ensimmäisen varsinaisen maakuntamatkan, joka suuntautui Lappeenrantaan. Kävin kuuntelemassa, millaisista kilpirauhasasioista ihmiset kaipaavat lisätietoa ja millaisessa muodossa he tätä tietoa haluaisivat vastaanottaa. Vierailu oli hyvin onnistunut ja antoi itselleni paljon. Esiin nousi sekä teemoja kiinnostavista aiheista että myös muita hyviä ideoita, joita aion syksyn aikana lähteä kokeilemaan. Vierailu vahvisti osiltaan sitä oletusta, mikä itselläni jo olikin: lisätieto kaikenlaisista kilpirauhaseen ja sen häiriöihin liittyvistä teemoista on hyvin kaivattua.

Kohderyhmien tavoittaminen ei ole ollut ihan mutkatonta. Erityisesti nuorten löytäminen on osoittautunut haasteelliseksi. Viime kerralla mainostamani jäätelötapahtuma jouduttiin perumaan, sillä paikalle ei lopulta tullut osallistujia. Tästä lannistumatta, ja kokeneempien järjestelijöiden innoittamana, päätin kokeilla hieman vapaamuotoisempaa lähestymistapaa. Liiton tilojen sijaan järjestelin pizzaillat sekä Helsinkiin että Tampereelle (myös Lappeenrannassa kävin nuoren kanssa pizzalla). Ilmoittautuneita on ollut molemmille paikkakunnille, joten hyvältä näyttää. Työikäisiä pääsin jututtamaan oikein kunnolla Lappeenrannassa ja jonkin verran minulle on tullut suoria toiveita myös sähköpostitse. Kiitos näistä!

Kuukauteen on mahtunut paljon myös erilaisiin koulutuksiin osallistumista. Tarkoituksena on ollut vahvistaa omaa osaamista esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan viestintään liittyen. Olenkin kuukauden aikana perehtynyt muun muassa EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen, järjestöviestintään, osallistumisen tukemiseen teknologialla sekä siihen, kuinka pienillä huomioilla livevideoista saadaan mahdollisimman laadukkaita.

Mitä teen seuraavaksi? Tiedon kartuttaminen ihmisiä askarruttavista asioista on edelleen työlistani kärkipäässä. Erityisesti nuoria mietityttävät asiat kiinnostavat ja tätä varten edellä mainittuja pizzailtoja onkin nyt luvassa. Myös edellisessä postauksessa julkaistu kyselylinkki on edelleen avoinna: sen voi käydä täyttämässä kuka tahansa kilpirauhasasioista kiinnostunut. Lisäksi tiedossa on lisää koulutuksia verkon ja sosiaalisen median hyödyntämisestä järjestömaailmassa. Ja olenpa ensimmäisen lääkäriluennonkin suunnitellut tallentavani… Materiaalin tuottaminen ja tallentaminen on näin ollen käynnistymässä sekin!

Johanna
johanna.erkkila(at)kilpirauhasliitto.fi

Maaliskuu 2018

Mitä olen puuhannut? Hankkeen ensimmäiset viikot ovat olleet täynnä uusia asioita. Tuntuu hurjalta, että maaliskuu alkaa jo taittua kohti loppua. Välillä tuntuu, että hanke ja sen tavoitteet ovat jo hieman selkiytyneet, toisinaan taas huomaan, miten vähän joistain asioista vasta tiedän. Hankkeen ohella olen tutustunut Kilpirauhasliittoon, sen toimintaan sekä jäsenyhdistyksiin. Tuntuu tärkeältä tuntea se kenttä, millä toimii. Tosin myönnän, että tälläkin saralla olen vasta alkutekijöissä.

Perehtymisen ja yleisen ihmettelyn lisäksi ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut konkreettisiakin toimia. Olen vieraillut eri järjestöissä juttelemassa verkkovertaistuesta ja digitaalisista ratkaisuista. Lisäksi olen lähtenyt selvittämään niitä tiedollisia ja tuellisia tarpeita, joita nuorilla ja työikäisillä kilpi- ja lisäkilpirauhassairailla on. Tätä tiedollista puolta varten on laadittu avoin nettilomake, jonka pääsevät täyttämään kaikki kohderyhmään kuuluvat (https://link.webropolsurveys.com/S/558FA633558374B0). Nettikyselyn tarkoitus on mahdollistaa hankkeen suunnitteluun osallistuminen kaikille halukkaille, paikkakunnasta ja omasta voinnista riippumatta.

Olen tavannut kohderyhmään kuuluvia kilpirauhassairaita myös kasvokkain, mikä tietysti eri tavalla mahdollistaa ideoiden vapaan pallottelun ja yhdessä pohtimisen. Nämä tapaamiset ovat olleet itselleni erityisen tärkeitä, sillä niissä olen itsekin konkreettisesti päässyt kuulemaan sen, kuinka suuri tarve tiedolle ja tuelle on. Kiinnostuneiden löytäminen mukaan ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen on kuitenkin vielä tässä vaiheessa tuntunut hieman hankalalta. Osatekijä on varmasti ollut huono markkinointi, jossa nyt olen koittanut petrata. Liitto on ottanut käyttöön esimerkiksi Instagramin (@kilpirauhasliitto), jonka kautta on tarkoitus jakaa paitsi vähän kevyempää materiaalia kiinnostuneille myös tavoittaa nuorempia kilpirauhassairaita. Saa nähdä, miten tämä lähtee käyntiin.

Mainostusta vielä loppuun: jos olet nuori (15-29 -vuotias), pidät sohvalla loikoitusta ja Ben&Jerry’s jäätelöstä, olet hyvin tervetullut mukaan yhteiseen workshoppiin 3.4. kello 17.30-19.30 osoitteessa Vilhonkatu 4 B (3 krs), Hki. Ilmoittautumisen yhteydessä voi laittaa toiveita myös muista tarjoiluehdotuksista, hankekoordinaattori itse on kovin perso esimerkiksi salmiakille… Ilmoittautuminen 29.3. mennessä osoitteeseen: johanna.erkkila@kilpirauhasliitto.fi.

Mitä teen seuraavaksi? Ensisijainen tavoitteeni tällä hetkellä on saada lisää tietoa siitä, millaiset asiat kilpi- ja lisäkilpirauhassairaita mietityttävät. Pyrin saamaan lisää vastauksia sekä nettikyselyyn että kokoamaan ryhmän kasvokkain tapahtuvaa ideointia varten. Lisäksi kalenterissa on sovittuna muutama muu järjestövierailu ja olenpa jo muutamiin jäsenyhdistyksiinkin saanut sovittua aikaa hankkeen esittelylle. Aika mainiota!

Mukavaa maaliskuuta kaikille,
Johanna