Marraskuu: Kaamosta karkuun

Kaamosta karkuun

Marraskuun lyhyet päivät ja hämärät illat saattavat väsyttää ja koetella hyvinvointia. Loppusyksyn ja talven pimeys voi saada aikaan monia kaamosoireita. Voi olla vaikeaa motivoida itsensä liikkeelle ja makeanhimokin saattaa lisääntyä. Osa kokee univaikeuksia. Omaa hyvinvointia kannattaa tukea kiinnittämällä huomiota terveelliseen ruokavalioon, liikuntaan ja riittävään uneen. Jotkut saavat apua kirkasvalosta. Toisaalta hämärä aika tarjoaa myös mahdollisuuden hidastaa tahtia ja rauhoittua tunnelmoimaan.

Muista D-vitamiini talven lähestyessä

Syksyn edetessä ja auringonvalon vähetessä on tarpeen varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti. Maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Loppusyksyllä ja talvella keskeisimpiä D-vitamiinilähteitä ovat kalat sekä D-vitaminoidut maitovalmisteet ja D-vitaminoidut rasvalevitteet. D-vitamiinivalmisteellekin voi olla tarvetta, lue lisää ruokaviraston sivuilta.

Kirkasvalolamppu päälle aamulla

Pimeään vuodenaikaan päivän muutamat valoisat tunnit saattavat kulua sisätiloissa, ja luonnonvaloa saadaan vähemmän. Silloin avuksi voi ottaa kirkasvalolampun. Kirkasvalohoitoa käytetään kaamosoireiden lievittämiseen. Paras aika käyttää kirkasvalolamppua on aamulla, 30–60 minuuttia päivässä. Ennen herätyskellon soimista pikkuhiljaa kirkastuvasta sarastusvalosta voi myös saada apua.

Hyvä uni on jaksamiselle tärkeää

Marraskuussa kellot on siirretty talviaikaan. Vaikka talviaikaan siirtyminen on kellojen siirrosta helpompi kuin keväinen kesäaikaan siirtyminen, voi se häiritä sisäistä kelloamme ja sekoittaa unirytmiä. Talven tullessa onkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että saa riittävästi hyvänlaatuista unta.

Lapin Kilpi ry:n virtuaalisella uniluennolla tietoa ja keskustelua uniasioista
Aika: Maanantaina 21.11.2022 klo 18-19
Osallistumislinkki Lapin Kilven verkkosivuilla

Katsomme Unilääkäri Henri Tuomilehdon luentotallenteen ja keskustelemme sen jälkeen unen merkityksestä hyvinvointiimme. Vinkkaa tästä ystävälle, kaikki ovat tervetulleita mukaan!

HYVÄLAATUINEN UNI on tärkein yksittäinen palautumisen ja jaksamisen lähde. Silti nukumme nykyisin huonommin kuin koskaan. Nukunko tarpeeksi ja annanko elämäntavallani mahdollisuuden säännölliseen hyvään uneen? Unilääkäri, luennoitsija ja kirjailija Henri Tuomilehto kehottaa meitä jokaista kysymään tätä itseltämme. Uniasioita pohtii lääkärin kanssa videolla Raakel Lignell.

Lähteitä ja lisätietoa

Duodecim terveyskirjasto: Kaamosmasennus