50 vuotta kilpirauhasen tahdissa

Anjan tarina

Anja Myllö on toiminut aktiivisesti kilpirauhaspotilaiden hyväksi vuodesta 1993. Silloin Helinä Paronen kokosi yhteen kilpirauhaspotilaita. Anneli Juutinen Suomen Potilasliitosta alkoi avustaa asiassa. Hän kutsui mukaan Hannele Kyttälä-Koskisen ja auttoi kokoamaan ryhmän.

Myöhemmin yhdistyksen perustamista lähti vetämään Ulla-Britta Talvitie. ”Hän kutsui meidät HUSin tiloihin, meitä oli paikalla muistaakseni yli kymmenen henkeä”, Anja kertoo. Ulla-Brittalla oli jo paperit valmiina yhdistyksen perustamiseksi. Ryhmään iski kuitenkin epäilys onnistuuko hanke näin.

Marraskuussa 1995 Balderin salissa pidettiin uusi kokous, jossa Kilpirauhaspotilaat ry sitten perustettiin. Rekisteröintivaiheessa nimi täydennettiin muotoon Kilpirauhaspotilaspotilasyhdistys ry. Pidimme yhteyttä toisiimme kokouksen jälkeenkin. Osa meistä alusta asti mukana olleista on jo kuollut, Anja kertoo. Tuulikki Mähönen oli sairaudestaan huolimatta aktiivisena apuna ja vertaistukena kuolemaansa asti vuonna 1999. Samoin Marja Pentzel. Anja on toiminut yhdistyksen johtokunnassa vuoteen 2005 saakka, suurimman osan ajasta rahastonhoitajana.

Anja Myllö on loistava todiste siitä, että liikunta ja harrastukset pitävät mielen vireänä. Häneltä leikattiin vuonna 1954 myrkkystruuma, joka uusi vuonna 1966 kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Myrkkystruuman mukana tulivat myös silmäoireet. Struumaan annettiin radiojodia. Vajaa- ja liikatoiminta ovat vuorotelleet jo vuosikymmeniä.

Anja on aktiivinen ihminen, ja hänellä on paljon harrastuksia kilpirauhasyhdistyksen lisäksikin. ”Mutta välillä tulee väsymys. Silloin annan itselleni luvan lepäillä. Syksyisin kun alkaa toiminnat, yritän olla kaikessa mukana.” Anja kertoo vuosien kuluessa tottuneensa sairauteensa. Vaikka välillä väsyttää, hän lähtee kuitenkin liikkeelle – siinä sitä piristyy.

Harrastuksiin kuuluvat myös sauvakävely ja vesijumppa. Liikuntaa Anja on harrastanut 5-vuotiaasta asti, jolloin hän kaksoissisarensa kanssa alkoi voimistella Viipurissa. Nykyisin Anja asuu hissittömän talon neljännessä kerroksessa, joten siinäkin tulee päivittäin hyötyliikuntaa.

Haastattelupäivänä Anja oli vetänyt eläkeläisten jumppaa ennen kuin tuli Kamppiin kuuntelemaan lääkäri Ulla Slaman luentoa kilpirauhasen ja muun hormonitoiminnan yhteispelistä. Kahtena päivänä viikossa on vielä tanssiharjoitukset. Anja on mukana viime keväänä perustetussa kansantanssiryhmä Hilkan hilpeissä. Sillä on sovittuna marras-joulukuulle kaksi esitystäkin.

Ryhmässä on mukana neljä muutakin kilpirauhaspotilasta. Aina kun Anja tapaa harrasteryhmässä uusia ihmisiä, hän ottaa esille kilpirauhasasiat. Melkein aina joukosta löytyy todettuja tai toteamattomia kilpirauhasvaivoja.

Rakas harrastus on myös Viipuri-kerho. Anjan valoisuuden ja voiman aistii myös hänen toivomastaan Henry N. Longfellowin runosta ”Älä valitellen katso menneisyyteen. Se ei palaa takaisin. Kohenna viisaasti nykyhetkeä. Se on Sinun”.

Pääkaupunkiseudun Kilpirauhasyhdistys ry
Kirsi Muradjan