Kunpa siivet kantaisivat

Tervetuloa Kunpa siivet kantaisivat-näyttelyyn!

”Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa pitkään. Teoksen perhonen kuvaa hyvin nykyistä olotilaani. Ihon kuivuus saa siivet näyttämään kovalta panssarilta. Ympärillä olevat elämän värit ovat aika yksiväriset. Elämä pyörii vajaatoiminnan kanssa kamppaillessa. Yritän pysyä lennossa, vaikka olen vajaatoimintainen perhoseksi.”

Liian vajis perhoseksi-nimimerkin tarina ja teos kuvaavat hyvin, miltä sairaus voi tuntua. Suomessa on yli 350 000 kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairautta sairastavaa. Suurin potilasryhmä – noin 330 000 – on kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat. Kyse on diabeteksen jälkeen merkittävimmästä kansansairaudesta. Edelleen sairauden diagnosointi voi viivästyä. Tarvitaan lisää ymmärrystä ja tietotaitoa sairauden moninaisuudesta terveydenhuollossa, jotta yksilöllinen ja hyvä hoito voivat toteutua.

Sairauden monet kasvot tulevat tutuksi Kunpa siivet kantaisivat -taidenäyttelyssä. Yllä oleva tarina on yksi näyttelyn kymmenistä kokemuksista. Taide ja käsityö ilmentävät koskettavasti kuinka moninaisesta sairaudesta on kyse.

Näyttely liittyy 25.5. vietettävään Maailman kilpirauhaspäivään, 1.6. vietettävään Maailman lisäkilpirauhaspäivään ja näiden päivien välissä vietettävään Maailman kilpirauhastietoisuuden viikkoon.

Näyttelyn nimi, Kunpa siivet kantaisivat viittaa kilpirauhaseen, joka on perhosen muotoinen. Se viittaa myös toiveikkuuteen sairauden keskellä: huomenna kaikki on paremmin.

Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn 15.5. – 2.6. 2019!

Galleria Art Kaarisilta, Sanomatalo Helsinki, Elielinaukio 2. Avoinna ti-pe 11-18, la-su 12-16, ma suljettu. Huom! Helatorstaina 30.5. avoinna 12-16.