Kunpa siivet kantaisivat

Suomen Kilpirauhasliitto haastaa kaikki kilpirauhasairauksia sairastavat osallistumaan yhteiseen tapahtumaan: kertomaan tarinansa omaan sairauteensa liittyen ja valmistamaan käsityötä ja taidetta. Tekemisen aiheeksi on valittu perhonen, sillä kilpirauhanen on perhosen muotoinen.

Kunpa siivet kantaisivat – aikataulu ja ohjeet
1. Valmista käsityön tai taiteen keinoin perhonen tai useita perhosia. Tekniikka vapaa! Perhosen voi valmistaa yksin tai ryhmässä. Yhdistys voi halutessaan järjestää tapaamisia tai ryhmiä.

2. Mikäli toimit ryhmässä, keskustelkaa omista kokemuksista kilpirauhassairauksiin liittyen ja kirjoittakaa siitä tarina valitsemastanne näkökulmasta, pituus max A4. Mikäli innostuit haasteesta yksin, pohdi ja kirjoita tarina yksin. Voit halutessasi pohtia:

• mitä haluaisit tehdä, jos toimintakykysi olisi parempi
  • mitä pystyt taas tekemään, kun olet saanut oikean diagnoosin ja toimivan hoidon
  • mikä auttaa sinua jaksamaan arjessa
  • mitä käsityö ja taide sinulle merkitsevät
  • mitä ihmiset eivät tiedä sairauteen liittyen
  • mille haluaisit julkisuutta sairauteen liittyen

3. Nimeä perhonen ja allekirjoita tarina haluamallasi nimimerkillä, esimerkiksi Jukka 65-v, Pohjois-Suomi.

4. Lähetä tarinat ja perhoset omakustanteisesti tai yhdistys voi lähettää kootusti 15.4.2019 mennessä osoitteeseen Suomen Kilpirauhasliitto ry, Vilhonkatu 4b, 00100 Helsinki. Perhosia ja tarinoita ei palauteta. Teoksen voi myös tuoda toimistoon. Sovi ajankohdasta ennakkoon joko soittamalla puhelinnumeroon 09 8684 6550 tai sähköpostitse toimisto@kilpirauhasliitto.fi.

5. Tarinoista ja perhosista koostettu näyttely on esillä Galleria Kaarisillassa (Sanomatalo, Helsinki) 15.5.–2.6.2019 välisen ajan. Tervetuloa! Myöhemmin näyttelyä voidaan hyödyntää myös muualla Suomessa ja verkossa.

Tarkempaa tietoa löydät oheisesta esitteestä tai linkin takaa löytyvästä Youtube-videosta.