Hyvää kansainvälistä kilpirauhastietoisuuden viikkoa

Puolivartalokuva Tytti Tuppuraisesta, joka toimii Eurooppa- ja omistajaohjausministerinä

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä kilpirauhastietoisuuden viikkoa. Vaikka kilpirauhasen toimintahäiriöihin liittyy useita tyypillisiä ja tunnistettavia oireita, on jokaisen kilpirauhasen toimintahäiriön kanssa kamppailevan tarina erilainen.

Yleisimmät kilpirauhasen toimintahäiriöt ovat vajaatoiminta ja liikatoiminta. Kilpirauhasperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoidaan ja hoidetaan yleensä perusterveydenhuollossa. Harvinaisempi aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta kuuluu erikoissairaanhoidon piiriin.

Minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen puhunut avoimesti omasta sairastumisestani – pitkäaikaissairaudestani, sillä uskon, että vertaistarinoista saa voimaa. Käytän noin 300 000 muun suomalaisen tavoin vaivan hoitoon tarkoitettua tyroksiinia. Olen tänä päivänä onnellisessa asemassa. Päivittäinen tyroksiiniannos on palauttanut arkeni normaaliksi. Tiedän silti, miten hankalaa hoitotasapainon saavuttaminen monelle on.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan sekä muiden toimintahäiriöiden hoitokäytännöt puhututtavat tunnetusti Suomessa. Nykyisellään kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito vaihtelee eripuolilla Suomea, vaikka suomalainen terveydenhuolto on tutkitusti korkeatasoista ja terveydenhuollon ammattihenkilöstö osaavaa. Uskon, että tulevaisuuden sote-keskus –hankkeella on varmasti kehittävä vaikutus etenkin perusterveydenhoidon puolelle keskittyvään kilpirauhashoitoon.

Asia on tärkeä. Tasa-arvoinen hoito on paras tae laadukkaaseen arkeen, myös kilpirauhasen toimintahäiriöitä sairastavalle.

Toivotan kaikille valoisaa teemaviikkoa sekä jaksamista korona-arjen keskelle.

Tytti Tuppurainen
Eurooppa- ja omistajaohjausministeri