ETELÄ-KARJALAN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Tapahtumat

Vertaisiltamme ovat avoimia kaikille kilpirauhaspotilaille, heidän läheisilleen ja asiasta kiinnostuneille. Keskustellaan ja pohditaan yhdessä meille tärkeistä asioista. Tervetuloa mukaan!

Tapahtumat 2020

Kevät 2020 tapahtumat

Kansainvälistä kilpirauhasviikkoa vietetään vuosittain 25.-31. toukokuuta. Viikko alkaa maailman kilpirauhaspäivällä ja heti viikon päättymisen jälkeen 1. kesäkuuta vietetään lisäkilpirauhaspäivää.

Tänä vuonna viikon teemana on Äiti ja lapsi. Hoitamattomana kilpirauhassairaudet voivat aiheuttaa tahatonta lapsettomuutta sekä miehissä että naisissa, lisätä raskauskomplikaatioiden riskiä sekä vaikuttaa haitallisesti sikiön ja myöhemmin lapsen kehitykseen. Kilpirauhasella on valtaisa merkitys sekä raskauden alkamiselle että jatkumiselle. Lapsipotilaan näkökulmaa viikkoon tuovat lastenendokrinologin Jarmo Jääskeläisen videoluennot sekä kilpirauhasen vajaa- että liikatoiminnasta.

Kilpirauhasviikon aikana Suomen Kilpirauhasliitto jakaa tietoa aiheesta ja järjestää verkkovertaistukea sekä chatissa että videotapaamisessa.

Kilpirauhasviikon tapahtumia  https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhassairaudet/kilpirauhasviikko/

Valitettavasti kaikki kevään yhdistyksen järjestämät tapahtumat peruttu.

Syynä peruutuksiin on maassamme vallitseva Koronavirus tilanne. Noudatamme ministeriön ohjeita välttää riskiryhmien kasvokkaisia tapaamisia.

Syksy 2020 tapahtumat suunniteltu alustavasti näin, jos ei ole koronaviruksesta johtuvia rajoitteita

Sääntömääräinen kevätkokous torstaina 29.10.20 klo 17.00 Kuutinkulma, Valtakatu 23, Lappeenranta. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat. Kahvitarjoilu.

Sääntömääräinen syyskokous torstaina 29.10.20 klo 18.00 Kuutinkulma, Valtakatu 23, Lappeenranta. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 8.9. klo 13–15. Etelä-Karjalan Yhdistykset ry:n tiloissa, Kuutinkulma, Valtakatu 23. Katsotaan videoluento kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. ”Mitä itse voisi tehdä nukkuakseen paremmin” Luennoitsijana uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihl. Tervetuloa!

Lappeenrannassa työikäisten kilpirauhaspotilaiden vertaisryhmä. Tietoa ryhmän toiminnasta ekkilpi@gmail.com.

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 15.9. klo 17.30 Apilankulma, Reumayhdistyksen tila, Koskikatu 1. Vieraana OP:n pankkilakimies, varatuomari Katri Vanhatalo kertomassa edunvalvontavaltuutuksesta. Tarjoilua.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaamiset jatkuvat syyskuussa Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Ajankohdista tietoa seuraavassa Kilpi-lehdessä.

Kilpirauhassairaudet ja koronavirus

13.3.2020

Meiltä on kyselty, kuuluvatko kilpirauhaspotilaat riskiryhmään koronan suhteen. Kysymykseen vastasi sisätautiopin dosentti Esa Soppi seuraavasti:

”Coronavirus infektoi kaikenikäisiä ihmisiä. Tämän hetkisen tiedon mukaan kilpirauhassairaus (vajaatoiminta/liikatoiminta) sinänsä ei muodosta erityistä riskiä vakavalle coronavirusinfektion taudinkululle.

Vakavaan taudinkulkuun on liitetty ikäihmiset ja iän lisääntyessä näyttää riski lisääntyvän. Muita riskitekijöitä näyttäsivät olevan sairaustilat, kuten sydänsairaudet, diabetes sekä keuhkosairaudet vaikeina erityisesti, jos ne ovat yhdistyneet korkeaan ikään (https://www.cdc.gov/).”

Lappeenrannan, Imatran ja Savonlinnan tapahtumat ovat yhdistyksen nettisivuilla ja ne ilmoitetaan myös menoinfo.fi sivuilla. Tilaisuuksista ilmoitetaan myös sähköpostilla niille jäsenille, joiden sähköpostiosoite on tiedossamme. Muistathan ilmoittaa, jos sähköpostiosoitteesi muuttuu tai et ole aiemmin ilmoittanut yhteystietoihisi sähköpostiosoitetta ja haluaisit myös näin saatavan postia!

Yhteinen Etelä-Karjalan potilasyhdistysten jumpparyhmä jatkuu keväällä yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin Liikuntatoimen kanssa. Lisätietoa ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171.

Liikuntapaikkana on ent. Terveydenhuolto-oppilaitos osoitteessa Valto Käkelän katu 3 D, Lappeenranta, käynti Kahilanniementien puolelta ja siellä myös pysäköintimahdollisuus.

Menneet tapahtumat 2020

PERUTTU Sääntömääräinen kevätkokous tiistaina 24.3.20 klo 17.00 UUSI AJANKOHTA ILMOITETAAN MYÖHEMMIN Kuutinkulma, Valtakatu 23, Lappeenranta. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat. Kahvitarjoilu. Kokouksen jälkeen klo 18 videoluento PERUTTU kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. ”Mitä itse voisi tehdä nukkuakseen paremmin Luennoitsijana uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihl. Tervetuloa!

PERUTTU Kevätretki Helsinkiin torstaina 26.3. yhdessä Lappeenrannan Reumayhdistyksen kanssa. Lähtö Lappeenrannasta klo 7.30 Peltolan pysäkiltä, lähtö Helsingistä klo 17. Tutustumiskohteet Oodi-kirjasto ja Eduskunta. Hinta jäsenille 40 euroa, ei jäsenille 43 euroa. Hintaan sisältyy kuljetus, opastetut kierrokset ja lounas.  Maksu 12.3. mennessä Etelä-Karjalan kilpirauhasyhdistyksen tilille FI6541080010371907.  Sitovat ilmoittautumiset 12.3. mennessä ekilpi@gmail.com  tai p. 045 6651 171.

PERUTTU maalis- ja huhtikuun tapaaminen Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina  17.3. ja 21.4. klo 17.30 Apilankulma, Reumayhdistyksen tila, Koskikatu 1. Maaliskuussa vieraana OP:n pankkilakimies, varatuomari Katri Vanhatalo kertomassa edunvalvontavaltuutuksesta, huhtikuussa kevennystä kevääseen Veikko ja Liisa Puskan Imatran vanhojen valokuvien kertomusten kera. Tarjoilua. Tervetuloa!

PERUTTU maalis- ja huhtikuun tapaaminen Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 16.3.   ja 20.4. klo 17 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3.  Maaliskuussa videoluento kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. ”Mitä itse voisi tehdä nukkuakseen paremmin” Luennoitsijana uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihl. Tarjoilua. Tervetuloa!

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 17.2. klo 17 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Helmikuussa ”Mikä saa ihmisen voimaan hyvin” teeman alustaa teatteriohjaaja Tuomas Vuorinen

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 18.2. klo 17.30 Apilankulma, Reumayhdistyksen tila, Koskikatu Katsotaan videoluento ”Parempaa oloa ravinnolla”, luennoitsija Tiina Känkänen

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 10.3. klo 13–15. ja torstaina 16.4. klo 17-19 Etelä-Karjalan Yhdistykset ry:n tiloissa, Kuutinkulma, Valtakatu 23. Maaliskuussa lääketietoutta -aiheesta kertomassa ja keskustelemassa kanssamme apteekkari Sari Halko.

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 11.2. Etelä-Karjalan Yhdistykset ry:n tiloissa, Kuutinkulma, Valtakatu 23. Helmikuussa katsotaan videoluento ”Parempaa oloa ravinnolla”, luennoitsija Tiina Känkänen

Kilpirauhasilta Mikkelin keskussairaalassa OLKA-pisteellä 6. helmikuuta klo 16.30-18.30. Tätä ennen kahvittelemme Kahvila Kuutissa klo 16-16.30. Illan aikana katsomme endokrinologi Saara Metson videoluennon aiheesta Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito. Lisäksi kuulemme esittelyt sekä Kilpirauhasliitosta että Etelä-Karjalan kilpirauhasyhdistykseltä. Ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa mukaan!

Lappeenrannassa työikäisten kilpirauhaspotilaiden vertaisryhmä keskiviikkona 5.2. klo 17–19 Lauritsalan juttunurkassa, Hallituskatu 17-19. Tervetuloa mukaan kaikki uudet ja vanhat vertaiset. Illan aikana suunnittelemme yhdessä tulevan vuoden tapaamiset ja niiden aiheet. Mikäli et pääse tähän tapaamiseen, mutta olet jatkossa kiinnostunut osallistumaan tämän ryhmän toimintaan, voit jättää yhteystietosi tai kysyä lisätietoja ekkilpi@gmail.com.

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 14.1. klo 13–15 Etelä-Karjalan Yhdistykset ry:n tiloissa, Kuutinkulma, Valtakatu 23. Vieraanamme Etelä-Karjalan Muistiluotsista Maarit Olkkonen kertomassa muistiasiaa. Tarjoilua. Tervetuloa!

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 21.1. klo 17.30, Apilankulma, Reumayhdistyksen tila, Koskikatu 1. Johanna Laakkonen kertoo colonic-hoidoista, toteutuksesta ja vaikutuksista.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 20.1. klo 17 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3.  ”Laihdutus ja painonhallinta Cambridge ohjelmalla” aiheen alustaa valmentaja Jenni Kosonen.