ETELÄ-KARJALAN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Tapahtumat

Vertaisiltamme ovat avoimia kaikille kilpirauhaspotilaille, heidän läheisilleen ja asiasta kiinnostuneille. Keskustellaan ja pohditaan yhdessä meille tärkeistä asioista. Tervetuloa mukaan!

Lappeenrannassa vertaisilta työikäisille kilpirauhaspotilaille. Lisätietoa ryhmästä ja kokoontumisista p. 045 6651 171 ja ekkilpi@gmail.com

Tapahtumat 2019

Syksy 2019 tapahtumat

Sääntömääräinen syyskokous tiistaina 29.10.2019 klo 16.30 Lauritsalan Juttunurkka, Lounasravintola Laura,  Hallituskatu 17 – 19, Lappeenranta. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määrämät asiat. Kahvitarjoilu.     Kokouksen jälkeen luento klo 18.00 ”Ihminen -psykofyysinen kokonaisuus”. Luennoitsijana osteopaatti Erja Laapas. Tervetuloa!

Lappeenrannassa yhteistapaaminen keskiviikkona 27.11. klo 16 – 18 Reumayhdistyksen Tulestuvalla, Koulukatu 50. Nautitaan yhdistyksen 15 -vuotiskahvitarjoilusta vapaan seurustelun kera. Tarjoilua varten ilmoittautumiset ja ruokarajoitteet 20.11. mennessä ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171.

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 10.9., 22.10 (8.10. peruuntui)  ja 12.11. klo 17.30, Apilankulma, Reumayhdistyksen tila, Koskikatu 1. Syyskuun tapaamisessa 10.9. keskustelua ajankohtaisista aiheista ja tulevista tapaamisista. Lokakuussa 22.10. ravintotietoutta, Eksoten ravitsemusterapeutti Anna-Liisa Mattila luennoi ”Voimaa ja mielenvirkeyttä ruoasta” ja marraskuussa 12.11. katsotaan Ulla Slaman videoluento kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 16.9., 21.10. ja 18.11. klo 17.00, aloitusaika sama kuin aiemmin, KILPI-lehden tapahtumakalenteriin oli ”lipsahtanut” virheellinen aloitusaika. Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Syyskuun tapaamisen alustaa hankekoordinaattori Tiina Pulkkinen aiheesta ”Yty-hanke ja luonnon merkitys terveydelle ja mielenterveydelle”. Lokakuussa ”Teatterin vaikutus ihmiseen ja terveyteen”, alustaa teatteriohjaaja Tuomas Vuorinen. Marraskuussa katsotaan Ulla Slaman videoluento kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Lappeenrannan ja Imatran tapahtumat ovat yhdistyksen nettisivuilla ja ilmoitetaan Etelä-Saimaan lauantailiitteessa ja Uutisvuoksessa seuratoiminta -palstalla. Tilaisuuksista ilmoitetaan myös sähköpostilla niille jäsenille, joiden sähköpostiosoite on tiedossa. Muistathan ilmoittaa, jos sähköpostiosoitteesi muuttuu.

Savonlinnan tapahtumat ovat yhdistyksen nettisivuilla ja Savonmaa-lehden yhdistystoiminta -palstalla. Yhteystiedot: ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171.

Yhteinen Etelä-Karjalan potilasyhdistysten jumpparyhmä jatkuu syksyllä yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin Liikuntatoimen kanssa. Lisätietoa ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171.

Liikuntapaikkana on ent. Terveydenhuolto-oppilaitos osoitteessa Valto Käkelän katu 3 D, Lappeenranta, käynti Kahilanniementien puolelta ja siellä myös pysäköintimahdollisuus.

Menneet tapahtumat 2019

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 17.9.  klo 14 – 16 Reumayhdistyksen Tulestuvalla, Koulukatu 50. Katsotaan Ulla Slaman videoluento kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Video on ruotsinkielinen, tekstitys suomeksi.

Lappeenrannassa OLKA-toiminnan teemapäivä tiistaina 28.5. klo 9 – 13 Etelä-Karjalan keskussairaalan pääaulassa. Jaossa Kilpi-lehtiä, esitteitä, tietoa kilpirauhassairauksista ja yhdistyksemme toiminnasta.

Kunpa siivet kantaisivat -näyttely Helsingissä. Oletko lähettänyt perhosen/perhosia näyttelyyn? Kiinnostaako näyttelyyn tutustuminen? Ota yhteyttä puheenjohtajaan p. 045 6651 171.

Lappeenrannassa laivaristeily perjantaina 14.6. Saimaan kanavalle, lounas Kehruuhuoneella ja linnoitukseen tutustuminen yhdessä Kymenlaakson kilpirauhasyhdistyksen kanssa. Lisätietoa ja ilmoittautumiset 15.5. mennessä ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171. Hintaan 20 €/jäsen ja 30 €/ei jäsen sisältyy laivalippu ja lounas. Matka maksetaan 17.5. mennessä Etelä-Karjalan kilpirauhasyhdistyksen tilille FI6541080010371907.

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 7.5. klo 17.30, Apilankulma, Koskikatu 1, Imatra. Riitta Malinen kertoo suolahuonehoidoista. Tarjoilua. Tervetuloa!

Lappeenrannassa vertaisilta keskiviikkona 15.5. klo 17.30 Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulma, Valtakatu 23. Illassa mukana jalkaterapeutti Soile Ruhtinas kertomassa jalkojen hyvästä hoidosta. ”Kesäksi jalat kuntoon, iloisin mielin ja kepein varpain kesälaitumelle.” Kahvitarjoilu. Tervetuloa! Tämä on meidän viimeinen vertaisilta tässä tilassa. Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulman toiminta loppuu. Syksyn tapaamispaikoista ilmoitetaan myöhemmin.

Lappeenrannasta kevätretki Punkaharjulle lauantaina 18.5. yhdessä Lappeenrannan Reumayhdistyksen kanssa. Tutustuminen Luston metsämuseoon ja vietetään päivä Kruunupuistossa, missä juhlistetaan tuona päivänä kuntoutuksen 50 vuotisjuhlavuotta. Luvassa karnevaalimeininkiä, paikalla myös Marja-Liisa Kirvesniemi puhumassa liikunnan merkityksestä. Hinta jäsenille 22 euroa ja ei jäsenille 45 euroa. Hintaan sisältyy kuljetus, pääsylippu Lustoon ja lounas Kruunupuistossa.  Matka maksetaan 3.5. mennessä Etelä-Karjalan kilpirauhasyhdistyksen tilille FI6541080010371907.  Ilmoittautumiset 3.5. mennessä ekilpi@gmail.com  tai p. 045 6651 171.

Imatralla avoin keskusteluryhmä ti 9.4. klo 17.30, Apilankulma, Koskikatu 1. Katsotaan proviisori Henna Uusitalon videoluento ”Lääketietoa lääkkeiden käyttäjille”. Perusasioita lääkkeiden ottoajankohdista, yhteisvaikutuksista, ravintolisistä ja paljon muusta.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 15.4.2019 klo 17.00 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Ravitsemusterapeutti Aija Toivonen Sosterilta luennoi ”Ravitsemuksesta kilpirauhassairauksissa”. Toivotaan runsasta osanottoa. Tervetuloa! Kahvitarjoilu.

Lappeenrannassa vertais/jäsenilta keskiviikkona 17.4.2019 klo 17.30 Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulma, Valtakatu 23. Illan vieraanamme Lappeenrannan Keliakiayhdistyksestä kokemuskouluttaja Anja Airaksinen ja vertaistukihenkilö Tuija Nyrhi.

Lappeenrannassa ravintotietoutta tiistaina 23.4. klo 14 – 16 Lappeenrannan Reumayhdistyksen Tulestuvalla, Koulukatu 50. TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Noora Mikkonen Eksotelta luennoi teemalla ”Voimaa ja mielenterveyttä ruoasta”.

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä  ti 2.4. klo 14 Reumayhdistyksen Tulestuvalla, Koulukatu 50. Katsotaan proviisori Henna Uusitalon videoluento ”Lääketietoa lääkkeiden käyttäjille”. Perusasioita lääkkeiden ottoajankohdista, yhteisvaikutuksista, ravintolisistä ja paljon muusta.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 18.3.2019 klo 17.00 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Pääsiäiskorttien askartelua, omat sakset mukaan. Kahvitarjoilu. Tervetuloa!

Sääntömääräinen kevätkokous keskivikkona 20.3.2019 klo 17.00 Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulma, Valtakatu 23, Lappeenranta. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määrämät asiat. Kokouksen jälkeen vapaata keskustelua ajankohtaisista aiheista.  Kahvitarjoilu. Tervetuloa.

Mahdollisuus osallistua Etelä-Karjalan keliakiayhdistys ry:n järjestämälle retkelle la 6.4. Lautasella 2019/kevätmessuille Messukeskukseen. Bussi lähtee Imatran keskusliikenneasemalta klo 7.00, Joutseno S-market klo 7.15, Lappeenrannan Peltolan pysäkki 7.35, Kourulan pysäkki 7.45 ja Skinnarilan pysäkki 7.50. Pukarossa tauko meno- ja paluumatkalla. Bussikyydin hinta 20 euroa jäsenet, 25 euroa ei jäsenet,  ruokailut ja messulippu omakustannushintaan, samalla lipulla pääsee Lautasella 2019 ja kevätmessuille. Lisätietoa ja ilmoittautumiset 20.3. mennessä ekkilpi@gmail.com tai p. 045 6651 171. Maksu 20.3. mennessä Etelä-Karjalan kilpirauhasyhdistyksen tilille FI65 4108 0010 3719 07  Tervetuloa mukaan yhteiselle retkelle!

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 12.3. klo 17.30, Apilankulma, Koskikatu 1, Imatra. Katsotaan yhdessä LKT, sisätautiopin dosentti Esa Sopin videoluento ”Kilpirauhanen ja kilpirauhasen vajaatoiminta”.  Keskustelua. Tervetuloa! Tarjoilua.

Savonlinnan vertaisryhmän tapaaminen maanantaina 18.2.2019 klo 17.00 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Vertaisilta teemalla ”Kumpa siivet kantaisivat” askartelua. Omat sakset mukaan. Tarinoista ja perhosista koostettu näyttely on esillä Galleria Kaarisillassa (Sanomatalo, Helsinki) 15.5. – 2.6.2019 välisen ajan. Kahvitarjoilu. Tervetuloa!

Lappeenrannassa jäsen-/vertaisilta keskiviikkona 20.2. klo 16.30 Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulma, Valtakatu 23. Suomen Kilpirauhasliitosta järjestösuunnittelija Asta Salonen mukana illassa. Vertaisilta aloitetaan kokemustoimijakertomuksella ja iltaa jatketaan ”Kumpa siivet kantaisivat” teeman merkeissä keskustellen kilpirauhassairauksista ja perhosia askarrellen Teija Savolaisen ohjauksessa.  Tarinoista ja perhosista koostettu näyttely on esillä Galleria Kaarisillassa (Sanomatalo, Helsinki) 15.5. – 2.6.2019 välisen ajan.

Imatralla avoin keskusteluryhmä tiistaina 12.2. klo 17.30, Apilankulma, Koskikatu 1, Imatra. Tietoa kilpirauhasasioista, yhdistyksen ja liiton toiminnasta. Keskustellaan ja päätetään ryhmän seuraavista tapaamiskerroista. Tervetuloa! Tarjoilua.

Savonlinnassa vertaisillat maanantaina 18.2., 18.3. ja 15.4. klo 17.00 Järjestötalo Kolomosessa, Pappilankatu 3. Helmikuun iltaa vietetään ”Kumpa siivet kantaisivat” teeman merkeissä tutustuen eri mahdollisuuksiin perhosten askarteluun liittyvissä asioissa. Maalis- huhtikuun iltojen teemat tarkentuvat myöhemmin.

Lappeenrannassa avoin keskusteluryhmä tiistaina 5.2., 5.3. ja 2.4. klo 14.00 – 16.00 Lappeenrannan Reumayhdistyksen Tulestuvalla, Koulukatu 50, Lappeenranta. Puheenjohtaja mukana näissä tilaisuuksissa.

Lappeenrannassa vertais/jäsenilta keskiviikkona 16.1.2019 klo 17.30 Vapaaehtoiskeskus Kuutinkulma, Valtakatu 23. Katsotaan Eeva Ryhäsen videoluento lisäkilpirauhasista ja niiden hoidosta.

Savonlinnassa maanantaina 21.1.2019 klo 17.00 tutustuminen Savonlinnan pääkirjastoon Joeliin. Kokoontuminen kirjastolla Asemantie 5.