HYVINKÄÄN SEUDUN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Menneet tapahtumat

2020

Hyvinkään iltaryhmä torstaina 23.1. klo 18-20 Järjestökeskus Onnensillassa, Siltakatu 6. Yhteyshenkilö Orvokki Lehtonen, p. 040 740 5277.
Koska 12.3. vietetään myös Lääkehoidon päivää, on maaliskuun tapaamisessa mukana proviisori Willan apteekista. Hän puhuu mm. lääkkeiden ottamisesta ja muista lääkkeistä ja luontaistuotteista kilpirauhaslääkkeen rinnalla.
Hyvinkään päiväryhmä maanantaina 13.1., 3.2. ja 2.3. klo 13-15 Järjestökeskus Onnensillassa.  Yhteyshenkilö Eila Vahanen, p. 044 2833 048.
Hämeenlinnan ryhmä keskiviikkona 15.1. ja 12.2. klo 17-19 Näkövammaisten toimintakeskuksessa, Brahenkatu 21. Yhteyshenkilö Airi Soininen, soininen.airi@gmail.com.
Mäntsälässä kokoontuminen maanantaina 10.2. klo 18 Ankkurissa, Keskuskatu 11. Ohjelmassa mm. endokrinologi Saara Metson videoluento kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Keskustelemme myös ryhmän jatkosta. Paikalla yhdistyksen puheenjohtaja Orvokki Lehtonen ja liitosta Asta Salonen.

2019

Hyvinkään päiväryhmä maanantaisin 4.3., 8.4., 6.5., 2.9., 7.10. ja 4.11. klo 13.00- 15.00, Järjestökeskus Onnensilta. Siltakatu 6 Yhteyshenkilö Eila Vahanen p. 044 2833 048.
Hyvinkään iltaryhmä torstaisin 14.2., 14.3., 11.4., 12.9., 17.10. ja 14.11. klo 18.00- 20.00, Järjestökeskus Onnensilta. Siltakatu 6. Yhteyshenkilö Orvokki Lehtonen p. 040 740 5277.
Hämeenlinnan ryhmä keskiviikkoisin 20.2., 20.3., 15.5., 11.9. 16.10. ja 13.11. klo 17.00- 19.00, Näkövammaisten toimintakeskus Brahenkatu 21. Yhteyshenkilö Airi Soininen, soininen.airi@gmail.com.
Mäntsälän ryhmä tiistaisin 26.2., 26.3., 21.5., 24.9., 22.10. ja 19.11. klo 15.00, Kellari kahvila Kulmiksessa. Keskuskatu 11 A alakerta. Yhteyshenkilö Helena Ovaska p. 0400 754 625
Keravan avoin ryhmä yhteistyössä Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen kanssa, kokoontuu Keravan kirjastossa, Paasivuorenkatu 12 keskiviikkona 18.9. klo 18 –20 Satusiipi- tilassa.

Muut tapahtumat

Hämeenlinnan terveystietotuvat järjestävät asukkailleen Teemapäiviä:

• Samaria: Markkulantie 3. ke. 13.3.2019 klo 10.00- 11.00, paikalla Sirpa Carlsson Suomen Kilpirauhasliitosta
  • Ojoisten asukastupa: Kettumäentie 14. ke 13.3.2019 klo 13.00- 14.00, paikalla Sirpa Carlsson Suomen Kilpirauhasliitosta
  • PERUUNTUNUT: Idänpään asukastupa: Harakkamäki 2b. ke 20.3. klo 14.00- 15.00
  • PERUUNTUNUT: Luotsi: Parantolantie 34. to 21.3.2019 klo 10.00- 11.00
  • Itäinen lähiökeskus: Kanervatie 1. ti 26.3.2019 klo 11-12, paikalla Inga Nieminen Suomen Kilpirauhasliitosta

Ravintoluento torstaina 16.5.2019 klo 18.00 – 20.00 Järjestökeskus Onnensilta, Siltakatu 6. Luennoitsija TtM ravintoterapeutti Kirsi Männistö. Luento järjestetään yhteistyössä Hyvinkään Reumayhdistyksen kanssa.

Ryhmänvetäjä Airi Soininen on tavattavissa tiistaina 21.5 klo 11.00 – 12.00 Hämeenlinnan Pääterveyskeskuksen tuki- ja ohjauspisteessä, Viipurintie 1-3 2 krs.

Aiemmat vuodet

+Hyvinkäällä lääkärin verkkoluento jäsenistölle. LKT, sisätautiopin dosentti Esa Sopin ”Keskeisiä asioita kilpirauhasen vajaatoiminnasta” verkkoluento uusintana iltaryhmässä 14.9. klo 18 Järjestökeskus Onnensillassa, Siltakatu 6. Lisätietoja luennosta: Orvokki Lehtonen, p. 040 7405 277.

+Hämeenlinnassa lääkäriluento keskiviikkona 27.9. klo 18–20 Koulutuskuntayhtymä Tavastian auditoriossa, Hattelmalantie 8, A talo. Luennoitsijana sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri Vesa Ilvesmäki aiheenaan ”Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja niiden hoito”. Kuljetus Hyvinkäältä Linjalasta klo 16.30. Ilmoittautumiset yhteiskuljetukseen 20.9. mennessä Orvokille, p. 040 740 5277.

Suomen Kilpirauhasliitto järjestää yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa verkkoluennon. Sisätautiopin dosentti Esa Soppi luennoi aiheesta ”Keskeisiä ajatuksia kilpirauhasen vajaatoiminnasta ” tiistaina 23.5. klo 18. Verkkoluento seurattavissa Hyvinkäällä Järjestökeskus Onnensillassa, Siltakatu 6.

Kilpirauhasviikolla yhdistys esittelee toimintaansa järjestökeskus Onnensillassa 24.5. klo 16 alkaen.

Viimeisin lääkäriluento kuultiin 11.11.15. Luennoijana oli endokrinologi Leena Norvio.
20.11.14 sisätautiopin dosentti Esa Soppi luennoi Hyvinkäällä kilpirauhasen toimintahäiriöistä ja niiden hoidosta. Pyrimme tukemaan kauempana asuvien Hyvinkään Seudun Kilpirauhasyhdistyksen jäsenten paikalle pääsyä korvaamalla kimppakyytien kustannuksia.

Kaikille avoin, kilpirauhaspotilaille suunnattu ravintoluento kuultiin keskiviikkona 15.4.15. Luennoijana FLT ravintovalmentaja Annika Havaste. Lyhennelmä luentodioista saatavilla yhdistyksestä sähköpostitse pyytämällä.

Tietoa läheisistä sairausryhmistä ja muista kiinnostavista aiheista!
Monella kilpirauhaspotilaalla on erilaisia nivelvaivoja. 15.5.14 Hyvinkään iltaryhmässä vieraili Hyvinkään Nivelpiirin Tarja Tauriainen.
16.10.14 Hämeenlinnan ryhmässä oli paikalla Suomen Kilpirauhasliiton järjestösuunnittelija, joka puhui unesta ja sen vaikutuksesta. Samaan aikaan Hyvinkään ryhmässä Helena Soitinkangas kertoi kokemuksiaan hermoratahieronnasta.

Yhdessä lähemmäksi -hankkeeseen kuului luento Elämä usean sairauden kanssa 3.2.15 Hämeenlinnassa. Tilaisuuden asiantuntijat tulivat Suomen Kilpirauhasliitosta, Keliakialiitosta ja Suomen Luustoliitosta. Aiheina olivat Kilpirauhasliiton potilasnäkökulma ”Elämää kilpirauhassairauden kanssa”, Keliakialiiton ”Hyvinvointi keliaakikon arjessa” ja Luustoliiton näkökulma luuston hyvinvointiin sekä näiden kolmen sairauden lääketieteelliseen yhteyteen.

Liisa Kansanen Vitabalansilta luennoi tiistaina 29.9.15 Hämeenlinnassa aiheinaan ravintolisät ravitsemuksen tukena sekä mitä tietoa saat elintarvikkeen pakkausmerkinnöistä.

Ravintoterapeutti Anu Kaukokari puhui 15.10.15 painonhallinnasta Hämeenlinnan Näkövammaisten toimintakeskuksella.

Välillä kevyempää…
Hyvinkäällä esiteltiin 13.2.14 aloe vera -tuotteita, 13.3.14 vuorossa oli Evelacen tuote-esittely. 13.11.14 Eeva Aarnimaa esitteli Friendtexin vaatteita. 17.10.15 Järjestimme yhteiskuljetuksen Myrskyluodon Maijan näytökseen Lahteen.

25.5. vietettävän Maailman kilpirauhaspäivän merkeissä meidät on tavannut erilaisista ennakkoon ilmoitetuista paikoista, esim. Hyvinkään torilta. Osallistumme myös keväisin ja syksyisin sairaalalla Valoviikoille. Seuraa siis ilmoitteluamme!