PÄÄKAUPUNKISEUDUN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Tapahtumat

Vuosi 2019 aloitti Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen kolmannen vuosikymmenen. Järjestämme luentoja ja tapahtumia useista eri aiheista, miten voimme hoitaa itseämme ja saada voimia näiden kärsivällisyyttä vaativien sairauksien kanssa.

Vuoden 2020 teemaksi olemme valinneet ENERGINEN VUOSI. Se mielessä pitäen järjestämme monelaisia tapahtumia virkistyksestä tiedon jakamiseen.

Käsittelemme kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairauksia monelta kantilta. Aiheina ravinto, liikunta, stressi,  uni, onnellisuus unohtamatta tietenkään vertaistuen tärkeyttä.

Lähetämme tapahtumista tietoa sähköpostitse. Osalta jäsenistöltämme puuttuu sähköpostiosoite tai osoite ei toimi. Jos et ole saanut sähköpostia meiltä ja haluaisit saada, käy lisäämässä/korjaamassa sähköpostisoite jäsenrekisteriin. Jos sähköpostiosoitetta ei ole, tapahtumatiedot löytyvät netti- ja Facebook-sivuiltamme sekä Kilpi-lehden tapahtumapalstalta.

Kuuluvatko kilpirauhaspotilaat riskiryhmään koronan suhteen? Kysymykseen vastasi sisätautiopin dosentti Esa Soppi seuraavasti:

”Coronavirus infektoi kaikenikäisiä ihmisiä. Tämän hetkisen tiedon mukaan kilpirauhassairaus (vajaatoiminta/liikatoiminta) sinänsä ei muodosta erityistä riskiä vakavalle coronavirusinfektion taudinkululle.

Vakavaan taudinkulkuun on liitetty ikäihmiset ja iän lisääntyessä näyttää riski lisääntyvän. Muita riskitekijöitä näyttäsivät olevan sairaustilat, kuten sydänsairaudet, diabetes sekä keuhkosairaudet vaikeina erityisesti, jos ne ovat yhdistyneet korkeaan ikään (https://www.cdc.gov/).”

Suomen Kilpirauhasliitto ry:n 14.3. antamien suositusten mukaisesti Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen keväälle 2020suunnitellut tilaisuudet, tapahtumat ja vertaisillat on peruttu. Liiton hallitus suosittelee, että ne pidetään, kun koronavirustilanne on tasaantunut eivätkä aiheuta vakavaa tartuntariskiä.

Tietoa vertaisryhmistä ja vetaistuesta lisää löydät sivulta vertaistuki.

Tervetuloa mukaan!

Syksy 2020

Seuraamme koronavirusepidemian tilannetta ja järjestämme tapahtumat, mikäli tilanne sen sallii.

Elokuu

Naisten Kymppi – SIIRTYY VUODEN 2021 KESÄÄN

Syyskuu

Syysretki Malmgårdin kartanoon ja Loviisan pikkukaupunkiin -SIIRTYY MYÖHEMMIN TOTEUTETTAVAKSI

lauantaina 5.9. Retken hinta on 50 €/jäsen, 65 €/avec. Sitovat ilmoittautumiset viimeistään 12.6. sähköpostitse tarja.t.leino@gmail.com tai puh 040 – 730 8819. Mainitsethan ilmoittautuessasi myös puhelinnumerosi sekä mahdolliset erityisruokavaliot. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Maksu tulee suorittaa 30.6. mennessä Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen tilille*, jolloin varmistat paikkasi. Viestikenttään osallistujan sekä mahdollisen avecin koko nimi ja sana syysretki. Peruutuksen sattuessa maksua ei palauteta. HUOM! Malmgårdin kartanoon on portaat ja kierroksella vieraillaan myös 2. kerroksessa, jonne on myös ainoastaan portaat.

RETKIOHJELMA:

Klo 9.00                  Lähtö Helsingistä Kiasman edestä Liikenne Seppälän tilausajobussilla

Klo 10.15 – 11.15 Aamukahvi suolaisen kahvileivän kera Kuninkaanlammen pihakahvilassa (sisätila). Tutustuminen Kuninkaanlammen yksityiseen puutarhaan, ostosmahdollisuus

Klo 11.15 – 12.30 Opastettu kiertoajelu Loviisassa paikallisen oppaan johdolla

Klo 12.30 – 13.45 Ruokailu ravintola Degerby Gillessä, jossa buffet-lounas: runsas salaattipöytä, lämmin ruoka, jälkiruoka ja kahvi tai tee. ruokajuomana vesi. Lounaan aikana saamme kuulla tarinaa kohteesta

Klo 14.15 – 15.45 Tutustuminen Malmgårdin kartanoon Pernajassa kartanon edustajan johdolla (yleensä omistaja kreivi Creutz). Tilan omien tuotteiden ostosmahdollisuus.

Klo 17.00               Paluu Helsinkiin

Teatteri Valehtelijan peruukki

perjantaina 18.9. klo 19.00 Aleksanterin teatterissa, Bulevardi 23-27, Helsinki. Valehtelijan peruukki, on esitys muistamisesta ja minuksi tulemisesta. Pirkko Saisio ja Marja Packalén näyttelevät oman elämänsä tilanteita, ihmissuhteiden käännekohtia, ammatillisia kömmähdyksiä, itsehäpäisyn hetkiä, hurmioitumisen tiloja ja elämän pyhyyden kokemuksia. Mitä ikääntyminen ja se, että rajan takana alkaa kohta olla enemmän tuttuja kuin rajan tällä puolella, ovat henkilöillemme tehneet? Esityksen kesto 2 h 20 min, sisältää väliajan.

Ilmoittautuminen viimeistään 20.8. sähköpostilla liisa.saha@gmail.com tai puh. 044 33 42 025. Varattuna 25 paikkaa. Hinta yhdistyksen jäsenelle 25 € ja ei-jäsenelle 30 € (sis. väliaikatarjoilun). Maksu Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen tilille* viimeistään 31.8., jolloin varmistat paikkasi.

Kevät- ja syyskokous

maanantaina 28.9. klo 17.30. Paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Kevätkokouksen asioihin kuuluvat vuoden 2019 toimintakertomus, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus sekä päivitetty toimintasuunnitelma vuodelle 2020. Tavanomaisten asioiden lisäksi tulee käsittelyyn yhdistyksen sääntömuutosehdotus ja testamenttilahjoituksen käyttö. Syyskokouksen asioina ovat vuoden 2021 toimintasuunnitelma ja taloussuunnitelma. Samoin silloin on käsillä erovuoroisten hallituksen jäsenten tilalle uusien valinta. Tervetuloa suunnittelemaan toimintaa!

Lokakuu

Helsingissä avoin vertaisilta

torstaina 8.10. klo 17.30 – 20.00 Kampin palvelukeskuksen Fade-tilassa. Tilaisuus on avoin, ei ilmoittautumista.

Virkistyspäivä jäsenille – SIIRTYY MYÖHEMMIN TOTEUTETTAVAKSI

lauantaina 3.10. Lohja Spa & Resort -hotellissa, Ylhäntie 1, Karjalohja. Sitovat ilmoittautumiset: viimeistään 8.9.  ulla-maija.malm@pp.inet.fi tai 040 761 2679. Ilmoita myös puhelinnumerosi ja valitse kumpaan liikuntaryhmään (allasjumppa vai kuntojumppa) osallistut. Maksu 62 € (ei sisällä omavalintaisia hoitoja) Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen tilille FI82 1378 3000 2053 24 viimeistään 4.3., jolloin varmistat paikkasi. Viestikenttään osallistujan nimi ja sana virkistyspäivä. (Huom! tili eri kuin jäsenmaksutili.) Peruutuksen sattuessa maksua ei palauteta. Jos haluat varata jonkun hoidon (katso kohta klo 14 iltapäivän ohjelmat) tai sinulla on erityisruokavalio (katso kohta lounas klo 12), ilmoita niistä 9.4. mennessä myynti@lohjaspa.fi. Kerro ilmoittaessasi kuuluvasi ryhmään Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistys.

OHJELMA

Klo 8.30               Bussi lähtee Helsingistä, Kiasman tilausbussipysäkiltä

Klo 10.00            Saapuminen Lohja Spa & Resortiin, tulokahvit ja suolainen kahvileipä sekä tuloinfo

Klo 11.00            Kaksi ohjattua vaihtoehtoista liikuntaohjelmaa: allasjumppa tai kuntojumppa (valitse toinen ilmoittautumisen yhteydessä)

Klo 12.00            Lounas noutopöydästä. Aina tarjolla myös kasvisvaihtoehto sekä laktoositon ja gluteeniton vaihtoehto. Erityisruokavaliot jokainen ilmoittaa itse 9.4. mennessä myynti@lohjaspa.fi.

Klo 13.00            Luento liikunnan ja ravinnon terveysvaikutukset

Klo 14.00            Iltapäivän vapaat ohjelmavaihtoehdot: kylpylän käyttö, sauvakävely, ulkoilu tai ennalta itse 9.4. mennessä varaamasi hoidot.

Seuraavat hoidot valittavissa alennetuin hinnoin:

• suolahuone 40 min 24 €/hlö
  • hieronta 25 min 36 €/hlö
  • parafiinihoito käsille 26 €/hlö
  • jalkahoito 50 min 54 €/hlö

Klo 15.30            Lähtökahvit ja makea kahvileipä

Klo 16.00            Bussi lähtee

Klo 17.30            Saapuminen Kiasman tilausbussipysäkille

Marraskuu

Helsingissä avoin vertaisilta

torstaina 19.11. klo 17.30 – 20.00 Kampin palvelukeskuksen Fade-tilassa. Tilaisuus on avoin, ei ilmoittautumista.

Ennakkotietoa:

Kansallisteatterin syksyn ohjelmistoon tulee Seela Sellan tähdittämä Hitler ja Blondi. Tarkoituksemme on saada lippuja lokakuun näytäntöön. Tarkemmat tiedot Kilpi-lehdessä 3/2020.

TALVI 2020

Kevätkokous siirtyy myöhempään ajankohtaan, joista tulemme ilmoittamaan erikseen.

Vaikka riski pienimuotoisissa tilaisuuksissa ei olisikaan merkittävä, voi esim. matkustaminen joukkoliikenteessä nostaa riskiä. On myös hyvä tiedostaa, että jäsenistössämme on iäkkäitä ja/tai monisairaita ja he saattavat kuulua riskiryhmään.

Maaliskuu

PERUTTU: Terveydeksi! -minimessut

tiistaina 17.3. klo 10 -14 Kontulassa, nuorten toimintakeskus Luupissa, Ostostie 4. Jaossa esitteitä ja Kilpi-lehtiä.

PERUTTU: Helsingissä avoin vertaisilta

torstaina 19.3.  klo 17.30. Maaliskuussa katsomme viedolta psykologi Esko Silenin tietoiskut Kuinka tukea läheistä ja Parempi kommunikaatio.  Ei ilmoittautumista.

PERUTTU: Helsingissä avoin vertaisilta

torstaina 26.3. klo 16.30 ennen sääntömääräistä kevätkokousta Kampin palvelukeskuksen ruokasalissa. Katsomme yhdessä uniterapeutti Susan Pihlin videoluennon kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. Sen jälkeen vapaata keskustelua. Jaossa on myös Kilpi-lehtiä ja esitteitä. Ei ilmoittautumista.

Siirtyy myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan: Sääntömääräinen kevätkokous

torstaina 26.3.2020 klo 18.15 – 20.00 Kampin palvelukeskuksen ruokasalissa, Salomonkatu 21 B. Kokousmateriaaleihin voi tutustua klo 18.00 päättyvän jäsenillan jälkeen. Tämä on virallinen kutsu kokoukseen, jossa käsitellään sääntöjen määräämien asioiden lisäksi päivitetty toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä sääntömuutos. Pientä purtavaa tarjolla.

Peruttu: Kirkkonummella avoin vertaisilta – videoluento kilpirauhasen vaikutuksesta uneen

tiistaina 31.3. klo 17.30 – 19.30 Masalan kirjastossa, Sundsbergintie 1. Katsomme yhdessä videoluennon kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. Luennoitsijana uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihl, luento kestää noin tunnin. Luento sopii kaikille, myös muille kuin kilpirauhasongelmista kärsiville. Tilaisuus on avoin, ei ilmoittautumista. Jaossa sairauskohtaisia esitteitä ja Kilpi-lehtiä. Tervetuloa! Kyselyt vertaisohjaajalta Orvokki Ljungqvistilta, orvokki.ljungqvist(at)gmail.com.

Peruttu: Järvenpäässä avoin vertaisilta –  videoluento kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sen hoidosta

tiistaina 14.4. klo 17.30-19.30 Myllytien toimintakeskuksessa, Myllytie 11, käynti sisäpihan puolelta, C-ovi. Katsomme yhdessä endokrinologi Saara Metson (TAYS) videoluennon kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sen hoidosta (kesto puoli tuntia). Jaossa sairauskohtaisia esitteitä ja Kilpi-lehtiä. Tervetuloa!

Peruttu: Keravalla avoin vertaisilta

torstaina 23.4. klo 18 – 20 kokoustila Satusiipi Keravan kirjaston 1. kerroksessa, Paasikivenkatu 12. Huhtikuussa saamme mahdollisesti kuulla kokemustoimijan kertomus elämästä kilpirauhassairauden kanssa. Tule keskustelemaan, kuuntelemaan, saamaan vertaistukea ja tietoakin. Jaossa esitteitä ja Kilpi-lehtiä. Ei ilmoittautumista. Tervetuloa!

Peruttu: Videoluento kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen

-Mitä itse voisi tehdä nukkuakseen paremmin keskiviikkona 29.4. klo 12, Inkun ideapaja, Ruusu paviljonki, Kisatie 21, Vantaa. Luennoitsijana uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihl, luento kestää noin tunnin. Luento sopii kaikille, myös muille kuin kilpirauhasongelmista kärsiville.

Toukokuu

Helsingissä avoin vertaisilta

peruttu torstaina 14.5. klo 17.30. Toukokuun aiheesta ilmoitetaan myöhemmin. Ei ilmoittautumista. Tervetuloa!

__________________________________________________________________

Talven 2020 menneet tapahtumat

Helmikuu 2020

Kirkkonummen avoin vertaisilta

tiistaina 4.2. klo 17.30 – 19.30 Masalan kirjastossa, Sundsbergintie 1. Ryhmä on tarkoitettu kaikille kilpirauhassairaille ja heidän läheisilleen. Kysely vertaisohjaajalta Orvokki Ljungqvistilta, orvokki.ljungqvist@gmail.com. Ei ilmoittautumista.

Helsingissä Kinaporin seniorikeskuksessa   ”terveysnurkka” aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta

torstaina 6.2.  klo 10 – 11 ryhmähuone Fiiliksessä, Kinaporinkatu 7-9.

Espoossa avoin vertaisilta kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville

maanantaina 17.2. klo 16 – 18 Ison Omenan Palvelutorilla, tila Aalto, Suomenlahdentie 1. Ei ilmoittautumisista. Jaossa myös Kilpi-lehtiä ja esitteitä. Tervetuloa!

Keravalla avoin vertaisilta

torstaina 27.2. klo 18 – 20 kokoustila Satusiipi Keravan kirjaston 1. kerroksessa, Paasikivenkatu 12. Helmikuussa katsomme yhdessä uniterapeutti, PSGT-somnologi Susan Pihlin videoluennon kilpirauhasongelmien vaikutuksesta uneen. -Mitä itse voisi tehdä nukkuakseen paremmin. Luento kestää noin tunnin. Tule keskustelemaan, kuuntelemaan, saamaan vertaistukea ja tietoakin. Jaossa esitteitä ja Kilpi-lehtiä. Ei ilmoittautumista. Tervetuloa!

Vertaisohjaajien koulutus

lauantaina 29.2. klo 8.30- 16.00, SAS Royal, tila Åland, Runeberginkatu 2, Helsinki. Katso tarkemmat tiedot sivulta Vertaistuki.

SYKSY 2019

Joulukuussa

Ylioppilaskunnan laulajien perinteinen joulukonsertti

johtajana Pasi Hyökki lauantaina 21.12. klo 15.00 Johanneksen kirkossa, Korkeavuorenkatu 12, Helsinki. Varattu 25 lippua. Sitovat ilmoittautumiset Marjatta Korpelaiselle 30.11. – 2.12. välisenä aikana, marjatta.korpelainen@gmail.com. Ilmoita Marjatalle myös puhelinnumerosi. Hinta jäsenille 28 € ja ei-jäsenille 38 €. Maksu 10.12. mennessä yhdistyksen tilille FI82 1378 3000 2053 24, viestikenttään sana joulukonsertti ja osallistujan nimi. Tilaisuuden järjestää Ylioppilaskunnan Laulajat / YL Male Voice Choir

Helsingissä avoin vertaisilta erityisesti uusille jäsenillemme

keskiviikkona 4.3. klo 17.30-20.00 Kampin palvelukeskuksen Fade-tilassa, Salomonkatu 21 B. Ohjelmassa on yhdistyksen ja sen laajan toiminnan esittelyä. Samalla pääset halutessasi kertomaan omia toiveitasi yhdistykselle. Jaossa esitteitä. Tervetuloa mukaan!

Teatteri – Pieni merenneito

lauantaina 7.3. klo 13.00 Helsingin kaupunginteatterissa, Eläintarhantie 5. Syksyllä 2019 Kaupunginteatterin suuri näyttämö muuttui vedenalaiseksi taikamaailmaksi, kun lumoava Disney-suurmusikaali Pieni merenneito saapui Helsinkiin. Nuori merenneito Ariel haluaa jättää merellisen kuningaskunnan ja elää ihmisten maailmassa. Ariel rakastuu prinssiin ja tekee merinoidan kanssa sopimuksen voidakseen elää rakastettunsa kanssa. Jäsenhinta 65 €, ei-jäsenet 88 €. Sitovat ilmoittautumiset perjantaihin 14.2. mennessä marjatta.korpelainen@gmail.com tai tekstiviestillä 040 727 5873. Ilmoita Marjatalle myös puhelinnumerosi. Maksu 24.2. mennessä Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen tilille FI82 1378 3000 2053 24. Viestikenttään osallistujan koko nimi ja sanat pieni merenneito. Huom! Eri tili kuin jäsenmaksun maksutili. Ilmoittautumiset ovat sitovia, eikä maksuja palauteta. Varattuna 30 paikkaa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja hoito – esitys ja keskustelutilaisuus

torstaina 12.3. Vartiokylän Marttojen illassa.

Lääkehoidon päivä – Lääkehoito hallussa! Ison omenan Palvelutorilla

Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistys ry ja Matinkylän apteekki torstaina 12.3. Espoossa Ison Omenan Palvelutorilla klo 10 – 14. Teemana kansainvälisen lääkehoidon päivän aihe ”Lääkehoito hallussa? ”. Farmaseutti Matinkylä apteekista paikalla vastaamassa kysymyksiin klo 12.30 – 14.

Proviisori Henna Uusitalon videoluento lääketietoa lääkkeiden käyttäjille (38 min) katsottavissa klo 11.05 ja 11.45 Meri-tilassa.

Jaossa Kilpi-lehtiä ja esitteitä. Tervetuloa!