PÄÄKAUPUNKISEUDUN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Vertaistuki

Mitä vertaistuki on?

Jokaisella olisi tärkeää olla tutuista ihmisistä koostuva sosiaalinen verkosto, jossa voisi jakaa yhteisiä kokemuksia sekä saada tukea, kun sitä tarvitsee. Usein sairaus on tekijä, joka yhdistää eri ihmisiä ja luo pohjan vertaistuelle, jota on saatavissa vertaisryhmätoiminnan kautta.

Kilpirauhassairaudet ja lisäkilpirauhassairaudet voivat johtaa niihin kuuluvan väsymyksen tai muiden elämää rajoittavien oireiden vuoksi eristäytymiseen ja yksinäisyyteen. Vertaisryhmässä ne vapaaehtoiset, joiden sairaus on hallinnassa, toimivat tukena heille, joilla sillä hetkellä on haasteita oman selviytymisensä kanssa. Ryhmässä voidaan yrittää löytää keinoja parempaan arkeen yhteisen kokemusten kautta.

Vertaistuki on järjestelmällistä, vuorovaikutteista ja tasa-arvoista tukitoimintaa ryhmässä, jossa kaikki ovat kokeneet samanlaisia elämänvaiheita. Vertaistuki antaa tilaisuuden arvioida, mitkä seikat omassa elämässä, voimavaroissa, sairaudessa ja sen kanssa selviytymisessä yhdistävät tai erottavat muista vastaavia tilanteita läpikäyneistä.

Jokaisella on olemassa sisäisiä voimavaroja, jotka on mahdollista valjastaa käyttöön vertaistuen avulla. Jaettujen kokemusten avulla on ryhmän jäsenten mahdollista löytää erilaisia keinoja oman terveytensä sekä elämäntilanteensa kohentamiseksi. Vertaistuella voi olla myös terapeuttinen vaikutus osallistujiin.

Vertaistukea annetaan aina tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin eikä se korvaa ammattihoitoa, vaan toimii paremminkin sen tukena.

Vertaisryhmätoiminta Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksessä

Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistys tarjoaa jäsenilleen erilaisia vertaistukiryhmiä. Omat ryhmänsä on niin kilpirauhassyöpäpotilaille, vajaatoimintaa sairastaville kuin liikatoiminnasta kärsiville. Lisäksi miehille, nuorille, työssä käyville, lisäkilpirauhaspotilaille on tarjolla omat vertaistukiryhmänsä. Lisää tietoa kaikista ryhmistä alla.

Ryhmien vetäjinä toimivat yhdistyksen koulutetut jäsenet, joilla kaikilla on myös oma taustansa kyseisistä kilpirauhassairauksista. Ryhmät kokoontuvat aluksi kuusi – kahdeksan kertaa ja niihin otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä mukaan enintään kymmenen osallistujaa.

Ryhmien tavoitteena on tukea arkea sairauden kanssa, edistää jaksamista sekä vaihtaa kokemuksia saman elämäntilanteen läpikäyneiden kesken.

Tiedot avoimista vertaisilloista löydät sivulta Tapahtumat.

___________________________________________________________________________

TALVI 2020

Koska olemme joutuneet peruttamaan kevään vertaisryhmät, suosittelemme Kilpirauhasliiton tarjomia vertaischattejä tai verkkovertaisuutta. Tietoa niistä löydät:

Herttoniemen ryhmä kilpirauhassairautta sairastaville

Peruttu: keskiviikkoisin 151., 29.1., 12.2. , 26.2. ,Peruttu 11.3., 25.3., 15.4., 29.4., 13.5.  ja 27.5. klo 16.00 – 17.45 Myllypuron palvelukeskuksessa (ent. Herttoniemen sairaala), Kettutie 8 I tilassa Kyökki, 1. kerros, huone C149. Herttoniemen metroasemalta bussi 81 (Länsi-Herttoniemi) 3 pysäkkiä Kettutien pysäkille, josta kävely 200 m. Siilitien metroasemalta kävely noin 2 km. Ryhmä on tarkoitettu kaikille kilpirauhasdiagnoosin saaneille aikuisille (syövän sairastaneiden ryhmä erikseen). Ilmoittautumiset vertaistukiryhmän vetäjälle Anne Senelille, 045 678 8806 (ma-pe klo 13.00-15.00) tai anne.senel(at)pp2.inet.fi.

Seuraavat ryhmät tapaavat Kampin palvelukeskuksen Famu-tilassa, kaikki klo 17.30-20.00 välisenä aikana. Kampin palvelukeskuksen osoite on Salomonkatu 21 B.  Kaikki ryhmät ottavat vastaan myös uusia!

Peruttu: Ryhmä kilpirauhasen liikatoimintaa sairastaville tiistaina 18.2. ja 21.4. Ryhmä on tarkoitettu kaikille kilpirauhasen liikatoimintadiagnoosin saaneille. Ilmoittautumiset eila.huhtamaki(at)saunalahti.fi.

Peruttu: Vertaisryhmä nuorille tiistaina 4.2., 17.3., 14.4. ja 26.5. Ryhmä on tarkoitettu kilpirauhassairastaville nuorille (ikä noin 15 – 30 vuotta). Ilmoittautumiset ella_hietala(at)hotmail.com.

Peruttu: Kilpirauhassyövän sairastaneiden ryhmä tiistaina 11.2. ja 24.3. Ilmoittautumiset liisa.saha(at)gmail.com tai 044 334 2025.

Peruttu: Ryhmä lisäkilpirauhassairautta sairastaville tiistaina 31.3. ja 19.5. Ryhmä on tarkoitettu kaikille lisäkilpirauhassairautta sairastaville. Ilmoittautumiset tmurros(at)gmail.com tai  040 745 6947.

Peruttu: Vertaisryhmä työssäkäyville tiistaina 14.1., 3.3. ja 12.5. Ryhmä keskittyy haasteisiin sairauden kanssa jaksamisesta työelämässä. Ilmoittautumiset tarja.t.leino(at)gmail.com.

Peruttu: Vertaisryhmä miehille tiistaina 10.3. ja 5.5. Ryhmä on tarkoitettu kaikille kilpirauhasdiagnoosin saaneille miehille. Kyselyt jarmo.kalsi(at)gmail.com. Ei ilmoittautumista.

________________________________

Menneet vertaistapahtumat 2020

Vertaisohjaajien koulutus

lauantaina 29.2. klo 8.30- 16.00, SAS Royal, tila Åland, Runeberginkatu 2, Helsinki. Asutko Vantaalla, Nurmijärvellä, Järvenpäässä, Keravalla, Porvoossa tai vaikkapa Hangossa? Toivoisitko alueellesi omaa vertaisryhmää? Toki kaikki pääkaupunkiseudun alueeltakin ovat tervetulleita. Tule kouluttautumaan vertaisohjaajaksi. Peruskoulutus oli syksyllä ja kouluttaja Anu Toija OLKAsta käy tarvittaessa läpi edellisen kerran aiheet, joten aivan uutenakin voit tulla mukaan. Nyt keskitymme vuorovaikutustaitoihin. Tukenasi on yhdeksän ohjaajaa, joten uutena sinun ei tarvitse olla yksin. Vertaisryhmän ohjaajalta edellytämme, että olet sinut sairautesi kanssa ja sitoudut ryhmän ohjaamiseen 5 – 8 kertaa. Jos kiinnostuit, ota yhteys Tarja Leinoon, tarja.t.leino(at)gmail.com, 040 730 88 19. Yhdistys auttaa myös mm. vertaisryhmien kokoamisessa.