PÄIJÄT-HÄMEEN KILPIRAUHASYHDISTYS RY

Tiedotteet / kuulumiset

Lämmin tervehdys Sinulle jäsen!

Kiitos kuluneesta vuodesta. On ilo kirjoittaa, että vuonna 2018 yhdistyksen toiminta sujui suunnitellusti ja mieleen jäi runsaasti hyviä kohtaamisia erilaisissa tilaisuuksissa ja tapaamisissa. Yhdistystyöskentelyn keskiössä olette Te, hyvät jäsenet ja teidän toiveenne. Tähän uudistuneeseen jäsentiedotteeseen on poimittu vuosisuunnitelmasta ”kevään kattaus”. Syksyä raotetaan sen verran, että sinne on suunniteltu lääkäriluento, joka toteutunee syyskuulla.

Vuoden 2019 keskeinen teema on kilpirauhassairauksien tunnetuksi tekeminen laajalla rintamalla. Kilpirauhanen muistuttaa perhosta. Liiton Kunpa Siivet Kantaisivat – kampanjan tarkoitus on tehdä kilpirauhassairauksia tunnetuksi tarinoiden ja perhosten avulla. Perhosista ja tarinoista kootaan näyttely. Tulehan jäseniltaan 14.2. tekemään oma perhosesi ja kertomaan näin tarinasi näkyväksi! Kotona tehdyt perhoset ovat myös tervetulleita ja ne voi toimittaa LINKiin. Toukokuun jäsenretken kohteena on perhosnäyttely, Galleria Art Kaarisilta. Lisäksi omatoiminen tutustuminen Oodiin (Helsingin uusi keskuskirjasto) ja Vantaan Fazerila.

Hyvä jäsen, voisitko ajatella, että tulisit perinteiseen Kevätkokoukseen kuulemaan yhdistyksen toimintakertomuksen ja tapaamaan vertaisia? Valtakunnallinen Lääkehoidon päivä on samana päivänä. Syksyllä -18 alkanut työikäisten vertaisryhmä jatkuu vielä kevään ajan. Mahdollisesta uudesta ryhmästä tiedotetaan Kilpi lehdessä ja nettisivuilla ennen kesätaukoa. Jäsenenä sinulla on mahdollisuus osallistua myös LINKin tapahtumiin. Kuntosaliasiaa on kyselty. Tähän palataan syksyn suunnitelmissa. Olkaa hyvät ja kyselkää tarkennuksia. Olemme mukana monenlaisissa jutuissa!

Hyvää talvenjatkoa ja voimaannuttavia kevätpäiviä kohti valoisaa kesää!

T. Inga Nieminen

Puheenjohtaja Inga Nieminen puh. 044 574 6285, puheenjohtaja(at)paijatkilpi.fi Tiedottaja / jäsenasiat Irja Karhu puh. 040 866 7467, paijatkilpi(at)paijatkilpi.fi
Hallitus 2019 Puheenjohtaja Inga Nieminen (Lahti). Varsinaiset jäsenet: Heikki Hakulinen (Orimattila), Marja Hujanen sihteeri (Lahti), Jarmo Nieminen varapuheenjohtaja (Heinola), Sinikka Rantala, (Lahti), Marja Rautkoski (Lahti), Ritma Vehkala (Lahti). Varajäsenet: Marjo Jaakkola (Nastola), Maija Rantanen (Lahti), Teija Pilli (Lahti), Sinikka Viskari (Hämeenkoski)
Päijät-Hämeen Kilpirauhasyhdistyksen kevään 2019 tapahtumat – Ole hyvä ja poimi kalenteriisi!

P.S. Jos sähköpostiosoite on muuttunut tai puuttuu kokonaan jäsentiedoissamme, ilmoita siitä paijatkilpi@paijatkilpi.fi tai 0408667467.

Jäsentiedote 1.19

Yhdistystoiminnan kasvot

Meitä jäseniä yhdistää pikkuinen rauhanen, joka on aiheuttanut tai aiheuttaa ongelmia tai vaivoja. Jokaiselle meistä omanlaisiaan. Onneksi jäsenissä on niitäkin, jotka voivat hyvin. Silloin kun itselle tulee ongelmia eikä tietoa tai tukea tunnu löytyvän, on tärkeää löytää vertaisiaan, jotka ymmärtävät ja tukevat. Silloin viimeistään yhdistyksen tilaisuudet ja vertaisryhmät ovat oivallinen paikka tulla mukaan.

Yhdistyksemme on vielä nuori, mutta olemme kehittyneet pikkuhiljaa noin 500 jäsenen yhdistykseksi. Kilpirauhassairauksia sairastavia on monin kerroin enemmän Päijät-Hämeessäkin, joten tiedottaminen yhdistyksemme olemassaolosta on tärkeää. Jokainen meistä voi kertoa yhdistystoiminnasta ystäville, tuttaville, sukulaisille tai työkavereille, sillä kun avaa suunsa tästä sairaudesta, yllättäen löytyy kohtalotovereita.

Se, miten tavoitamme esimerkiksi vastasairastuneet, on haaste. Yhteistyö sairaaloiden/terveyskeskusten kanssa olisi tärkeää. Kaikkeen ei vain ole resursseja ilman aktiivisia toimijoita, jäseniä, siis Sinua. Yhdistystoiminta on parhaimmillaan yhteistä toimintaa: tietoa, vertaistukea ja virkistystä. Tilaisuuksissa voimme vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia saaden toinen toisistamme tukea ja ymmärrystä. Näitä meistä jokainen tarvitsee. Jokainen jäsen on arvokas, Sinä olet arvokas. Tule rohkeasti mukaan yhdistyksemme toimintaan ja tilaisuuksiin! Seuraa ilmoituksiamme netistä, facebookista ja lehtien järjestöpalstoilta.

Rauhallista joulun aikaa ja kaikkea hyvää vuodelle 2019!

Irja Karhu
tiedottaja

Hei ja tervetuloa jälleen ”kuulolle”!

Yhdistyksen kesätauko on päättynyt ja toiminta käynnistyy virallisesti hallituksen kokouksella 16.8. Jäsentiedote Kilppari 2/2018 on valmistunut sovitusti ja löydät sen tästä alhaalta ellet ole saanut sähköpostiisi. Siinä on koottuna loppuvuoden tapahtumia. Samat löytyvät Kilpi-lehden tapahtumakalenterista.  Tulevan vuoden (2019) toimintasuunnitelman työstäminen on aloitettu. Sen täytyy olla valmis syyskokoukseen mennessä. Minkälaisia odotuksia ja toiveita Sinulla on ensivuodelle? Kuulisimme mielellämme! Yhdistyksen sähköpostiin voi laittaa ehdotuksia, ajatuksia ja toiveita. Osallistuminen on vaikuttamista. Tule mukaan!

Syysterveisin
hallitus

Päijät-Hämeen kilpirauhasyhdistyksen kuulumisia

”Kun leskenlehti ilmestyy,
siihen on hyvä syy:
painotuore lehtinen,
kertoo meille uutisen
ja otsikoi sen huolella:
OLLAAN KESÄN PUOLELLA!”

Talvenselkä on jälleen taittunut ja yhdistysasioissakin ensimmäinen vuosipuolisko on ”pulkassa”. Se miten tavoitamme Teidät, hyvät yhdistyksen jäsenet, on edelleen iso ja hankala kysymys. Sähköiseen viestintään siirtyminen on osoittanut, että tieto ei tule perille. Olemme saaneet hallitukseen palautetta, että ”ei tiedetä”, ”ei ole kuultu…”. Pahoittelemme. Kirjepostilla on puolensa, mutta sen heikkoutena on, että kirjeeseen pitää saada materiaali ajoissa. Tapahtumista ja asioista ei valitettavasti saada tietoa riittävän ajoissa tänne ”omaan toimitukseenkaan” niin, että se ehtii esimerkiksi KILPI-lehden sivuille. Viestintä on muuttunut. Aika suosii nopeaa tiedonsiirtoa, on oltava saatavilla nyt ja aina, aamulla tullut/ luettu asia, tieto, on jo ”vanhaa” illalla – päivityksen tarpeessa ainakin ja jää helposti muun tietotulvan alle – näin karrikoidusti.

Päijät-Hämeen kilpirauhasyhdistyksessä on hiukan yli 500 jäsentä. Kaikki eivät halua ”maapostia”, kaikilla ei ole, eivätkä kaikki halua antaa sähköpostiosoitetta yhdistyksen käyttöön. Tämä on luonnollista. Osa sähköpostiosoitteista ei toimi, postit palautuvat lähettäjälle. Niitä on melkoinen määrä. Mikäli et ole saanut ja haluat postin sähköisessä muodossa, tarkistaisitko ystävällisesti, että sähköpostisi osoite on oikein. Ja jos Sinulla ei ole sähköpostia ja haluat ehdottomasti kirjeen postin tuomana, ilmoittaisitko myös siitä. Elokuun aikana lähetämme seuraavan jäsentiedotteen.

Näitä yhdistyksen kotisivuja käytetään tiedottamiseen, puhelimella voi ottaa yhteyttä ja kirjepostikin on mahdollista tarvittaessa, LINK Lahden järjestökeskuksessa voi poiketa ja /tai yhdistyksen tilaisuuksista voi kopata materiaalia mukaan. Mitä muuta me hallituksessa voimme tehdä asian hyväksi? Miten tavoitamme teidät? Olemme aidosti kiinnostuneita kuulemaan ehdotuksia. Tämän jätämme Teille, hyvät yhdistyksen jäsenet, pohdittavaksi.

Kiitos kuluneesta vuosipuoliskosta, tapaamme elokuulla!

Lämpimin kesäterveisin ja hyvää kesää toivottaen
Yhdistyksen hallitus

Toivo on parasta lääkettä: mikään ei kannusta eikä vahvista niin kuin se, että odotat jotakin huomiselta.
– Orison Swett Marden

Hyvää alkanutta vuotta 2018 Sinulle lukija

Päijät-Hämeen kilpirauhasyhdistyksen kotisivujen siirto liiton sivujen alle on toteutunut. ”Omista sivuista” luopuminen merkitsi sitä, että sivujen ulkonäkö ja persoonallinen ilme jäivät pois. Siirto on perusteltua jatkuvuuden ja päivittämisen kannalta. Toimijat yhdistyksessä muuttuvat. Tiedonkulku nykyisessä nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa on haasteellista. Liiton formaatissa mukana olo antaa varmuutta siitä, että sivuilla kävijät löytää mahdollisimman vaivattomasti ajantasaisen tiedon kilpirauhassairauksiin liittyvistä asioista. Oman yhdistyksen tiedotuskanavana, sosiaalisen median ohella, tämä on edelleen hyvä ja kehittämistä vaativa mahdollisuus. Kiinnostaisiko tässä kohdin ja tälle paikalle silloin tällöin esim. pieni lukijan puheenvuoro tai muu palaute? Voisimme kokeilla. Yhdistyksen sähköposti tai puheenjohtajan posti löytyvät yhteystiedoista.

Syksyllä 2017 yhdistyksen hallitus teki päätöksen, että luovutaan kustannussyistä manuaalisesti lähetettävästä jäsenkirjeestä. Jäsentiedote 1/2018 on valmistunut. Se on lähetetty myös ilmoittamiinne sähköpostiosoitteisiin. Mikäli sähköposti ei tavoita, tai teillä ei ole sähköpostiosoitetta, olkaa hyvät ja päivittäkää yhteystietonne tiedottaja Irja Karhulle: paijatkilpi(at)paijatkilpi.fi tai p. 040 866 7467. Jäsentiedote postitetaan tarvittaessa tai sen voi noutaa paperiversiona LINKin toimistosta.

Yhteistyöterveisin