Verkkovertaisvälitys – tietoa

Kilpirauhasliiton vertaisvälitys

Mikä ihmeen vertaisvälitys?
Vertaisvälityksemme toimii samaan tapaan kuin kauppojen perinteikkäät ilmoitustaulut. Vertaisvälitys on tarkoitettu kaikille kilpi- ja lisäkilpirauhassairauksia sairastaville henkilöille sekä heidän läheisilleen. Voit joko etsiä vertaistukea kauttamme tai toimia itse vertaisena toiselle. Usein toimit samaan aikaan sekä tukijana että tuettavana. Vertainen ei koulutettu tukihenkilö, vaan jokainen on toiminnassa mukana tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Tämän vuoksi tuki on yksilöllistä ja vapaamuotoista. Vertaiseksi ilmoittautuminen tai vertaisen hakeminen ei velvoita sinua mihinkään, sillä kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Voit milloin tahansa lopettaa vertaistuen etsinnän tai vertaisena olemisen.

Vertaisvälitys sopii sinulle, mikäli kaipaat sairauteesi liittyen vertaistukea, mutta et koe kasvokkain tapahtuvaa ryhmävertaistoimintaa omaksi jutuksesi tai lähelläsi ei kokoonnu sopivaa vertaistukiryhmää. Sekä vertaistuen antaminen että saaminen on mahdollista tehdä anonyymisti. Voit jakaa itsestäsi ja tilanteestasi juuri sen verran kuin haluat. Tärkeintä on, että jaat omia kokemuksiasi samalla sekä itseäsi että toista auttaen. Erityisesti toivomme, että harvinaisempia kilpi- tai lisäkilpirauhassairauksia sairastavat löytäisivät tukea toinen toisistaan vertaisvälityksen kautta.

Kuinka vertaisvälitys toimii?
Vertaistuen etsintä: kun kaipaat tukea sairauteesi tai läheisesti sairauteen liittyvissä asioissa, voit etsiä julkaistujen ilmoitusten joukosta samanlaisia elämäntilanteita läpikäynyttä vertaista. Mikäli sopivaa henkilöä ei tunnu löytyvän, voit myös laatia ilmoituksen, jossa kerrot omasta tilanteestasi ja toiveestasi löytää vertaisen.
Vertaistuen antaminen: jos omasta sairastumisestasi on kulunut useampi vuosi tai koet muuten olevasi sinut oman sairautesi ja siihen liittyvien asioiden kanssa, voit auttaa toisia. Voit joko selailla ilmoituksia ja ilmoittautua vertaiseksi tietylle henkilölle tai voit laatia itsestäsi julkaisun mahdollistaen sen, että vertaistukea kaipaavat löytävät sinut. Huomaathan, että usein toimit yhdistävien kokemusten vuoksi samaan aikaan sekä vertaistuen saajana että antajana.

Kuinka ilmoitukseen vastaaminen tai sellaisen laatiminen tapahtuu?
Kun haluat vastata taululta löytämääsi ilmoitukseen, lähetä sähköpostia osoitteeseen: toimisto@kilpirauhasliitto.fi. Kirjoita viestiin sen henkilön nimi tai nimimerkki, johon haluat yhteyden. Vertaisen sähköposti toimitetaan sinulle mahdollisimman pian.

Mikäli et löydä taululta sopivaa vertaista, tai haluat ilmoittautua vertaiseksi, voit täyttää alla olevan lomakkeen. Kirjoitathan ilmoitukseesi, haluatko erityisesti olla tuettavana vai mieluummin tukijana. Voit olla myös molempia. Lisäämme uudet ilmoitukset taululle mahdollisimman pian. Tämä voi kuitenkin joskus viedä muutaman päivän, joten olethan kärsivällinen.

Kuinka saan ilmoitukseni pois vertaisvälityksestä?
Mikäli et enää halua toimia vertaisena tai et enää koe tarvetta vertaistuelle, voit pyytää ilmoituksesi poistoa taululta. Pyyntö tapahtuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen: toimisto@kilpirauhasliitto.fi. Huomioithan, että sähköpostiosoitettasi voidaan välittää kysyjille niin pitkään, kuin ilmoituksesi on taululla näkyvissä. Huolehdi siis tietojesi poistamisesta, kun et enää halua yhteydenottoja toisilta vertaisilta. Voit milloin tahansa lopettaa vertaisena toimisen tai vertaisen hakemisen.

Ilmoitustaulun periaate
Ilmoitustaulu perustuu osapuolten väliseen keskinäiseen luottamukseen, kunnioitukseen sekä tasavertaisuuteen. Vertaisvälitys on osa Kilpirauhasliiton verkkovertaistukea. Jokainen on vertaisvälityksessä mukana omien kokemustensa pohjalta. Kyse on siis kokemuksellisesta asiantuntijuudesta tiettyä sairautta ja siihen liittyviä asioita kohtaan.

Kilpirauhasliiton roolina on toiminnan ylläpito ja yhteystietojen välittäminen vertaistukea tarjoavien ja sitä tarvitsevien välillä. Liitto ei ole vastuussa nimimerkkien takana toimivista henkilöistä eikä vertaisten välillä käydyistä keskusteluista. On jokaisen omalla vastuulla mitä ja kuinka paljon itsestään jakaa toisille. Huomaathan, että koko ilmoituksesi, nimeäsi ja sähköpostiasi lukuun ottamatta, julkaistaan ilmoitustaululla. Kirjoitathan siis itsestäsi ja omasta tilanteestasi vain sen verran, mitä olet julkisesti valmis jakamaan. Mikäli kohtaat asiatonta toimintaa, olethan välittömästi yhteydessä vertaisvälityksestä vastaavaan henkilöön: toimisto@kilpirauhasliitto.fi. Pyydämme myös ilmoittamaan meille, mikäli ilmoituksen henkilö ei kohtuullisen ajan kuluessa vastaa sinulle.

Liitto katsoo oikeudekseen olla julkaisematta ilmoituksia tai välittämättä yhteystietopyyntöjä, mikäli ne eivät ole asiallisia. Myös vanhentuneet ilmoitukset voidaan poistaa, mikäli ilmoittaja jättää toistuvasti vastaamatta hänelle osoitettuihin sähköposteihin.

Esimerkki ilmoituksesta:

Nimimerkki: Mari_K
Oma tausta: Minulta leikattiin kilpirauhanen vuonna 2016. Äänihuuleni vaurioituivat osittain leikkauksessa eikä niiden toiminta ole palannut ennalleen. Kaipaisin sähköpostitse vertaistukea henkilöiltä, joille on käynyt samalla tavalla. Mielelläni toimin myös tukena leikkaukseen vasta menossa oleville.
Paikkakunta tai alue: Koko maa

Ilmoittaudu vertaisvälitykseen

Kyllä, hyväksyn säännöt ja sitoudun noudattamaan niitä.

Kyllä, hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.

Kilpirauhasliitto sitoutuu säilyttämään vertaistuen piirissä olevien henkilöiden tietoja tietosuojalain mukaisesti. Kun henkilö haluaa lopettaa vertaisena olemisen tai vertaisen haun, hänen tietonsa poistetaan vertaisvälityslistalta asianmukaisesti.