Hankkeen eteneminen

Marraskuu 2018

Mitä olen puuhannut? Viikonlopputöiden ansiosta marraskuu oli kiireinen, mutta toisaalta sekä puheenjohtajapäivät että nuorten viikonloppu antoivat paljon. Erityisesti nuorten viikonloppu Hyvinkäällä oli hankkeen kannalta merkityksellinen, sillä sain viettää kolme päivää kohderyhmään kuuluvien seurassa ja tarkalla korvalla kuuntelin, millaiset asiat heitä kilpirauhassairauksissa mietityttävät.

Ilolla ilmoitan, että jo kauan puhumani palvelualusta on julkaistu. Kyseessä on Väestöliiton hallinnoima Hyvä kysymys -sivusto, joka löytyy osoitteesta: https://www.hyvakysymys.fi/. Tällä hetkellä sivusto on testivaiheessa, eli sitä voi jokainen jo käydä tutkimassa ja kokemuksiensa perusteella antaa palautetta palvelun kehittämistä varten. Sivuston virallinen lanseeraus ja isompi tiedottaminen käynnistyvät tammikuussa. Mistä päästäänkin toiseen asiaan…

Hyvä kysymys -sivuston myötä pystymme nyt liitossa ottamaan kokeiluun erilaisia verkkovertaistuen muotoja. Tarkoitus on lähteä liikkeelle vertaistuellisella ryhmächatilla, johon kuka tahansa nettiä käyttävä pääsee nimettömänä ottamaan osaa. Tarkoituksena on tarjota vertaistukimahdollisuus myös heille, jotka eivät syystä tai toisesta pääse kasvokkain tapaavaan vertaisryhmään tai jotka eivät halua hakeutua sosiaalisessa mediassa olevan vertaiskeskustelun pariin. Pidän helmikuun aikana koulutuspäivän sellaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan vapaaehtoisina verkkovertaisina chat-maailmassa. Tarkemmasta päivästä ja muista tiedoista ilmoitellaan vielä lähempänä liiton nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavilla.

Mitä kuuluu tietopuolelle? On ilo vastata, että hyvää. Vastoin viime kuun odotuksia, tallensimme marraskuussa sittenkin yhden uuden lääkäriluennon, joka ainakin osittain tullaan julkaisemaan Youtubessa. Sanon osittain, koska luento itsessään oli valtavan pitkä. On viisaampaa pilkkoa videota teemojen mukaan pienempiin osiin, jolloin katsoja voi oman aikataulunsa mukaan valita, minkä pituista videonpätkää katsoo milloinkin. Myös proviisorin luento on tallennettu ja sen pariin pääsen tammikuussa. Psykologin kanssa tuotettiin yhdessä kaksi videonpätkää psyykkisestä hyvinvoinnista sekä sairastumiseen sopeutumisesta ja nämäkin ovat julkaisua vaille valmiita.

Mitä teen seuraavaksi? Joulukuussa tarkoitukseni on pitää aiempien kuukausien aikana kertyneitä saldovapaita hieman pois. Koulutuksia tai muita vastaavia menoja kuukauteen ei muutamien yksittäisten tapaamisten lisäksi ole sovittu. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon videomateriaalia muokattua julkaistavaan kuntoon, jotta tietoa saataisiin kaikkien nähtäväksi. Lisäksi kuukauteen mahtuu ensimmäinen liiton ylläpitämän FB-ryhmän julkaiseminen sekä hankkeen ohjausryhmän toinen kokoontuminen. Näiden myötä on mukava kääntää katse kohti joululomaa sekä tulevaa uutta vuotta!

Lokakuu 2018

Mitä olen puuhannut? Lokakuu solahti ohi niin, ettei mukana meinaa pysyä. Syksy on ollut kiireistä aikaa, eikä vähiten erilaisiin tapahtumiin osallistumisen vuoksi. Alkukuusta olimme jakamassa kilpirauhastietoa Soste-risteilyillä kanssajärjestötyöntekijöille. Puolivälissä kuuta matkustin Rovaniemelle, josta käsin vierailimme kolmella eri paikkakunnalla (Tervola, Keminmaa ja Simo) jakamassa tietoa paikallisiin terveyskeskuksiin, apteekkeihin sekä illalla järjestetyissä esittelytilaisuuksissa kilpirauhasasioista kiinnostuneille. Joka paikassa olen esitellyt myös hanketta ja sen tavoitteita, kuten tietysti kuuluukin.

On ollut jo nyt hienoa huomata, kuinka ihmisiä on pystytty tavoittamaan sosiaalisen median kautta. Eräs Lapissa lomalla ollut sai kuulla kuntakiertueesta Instagramista ja hän innostui tämän takia osallistumaan yhteen esittelytilaisuuksistamme. Myös tuotetut ravitsemusvideoklipit ovat saavuttaneet hyvin yleisöä: katsojia on kahdella videolla ollut reilusti yli 5000, kun otetaan huomioon kaikki alustat, joilla videoita on jaettu. Videoita on luvassa vielä lisää ja varmaa on, että ne tavoittavat ihmisiä myös tulevaisuudessa. Lisäsin uuden sivun, johon tulen nämä kaikki julkaistut videot ja luennot kokoamaan, jotta videomateriaalista kiinnostuneet helposti ne löytäisivät.

Alustoista puheen ollen. Olen jo pidemmän aikaa puhunut, kuinka olemme lähteneet mukaan verkkovertaistukea mahdollistavalle palvelualustalle, jonka julkaisu on kuitenkin alkuperäisestä tavoitteesta viivästynyt. Nyt näyttää siltä, että sivusto viimein marraskuun aikana aukeaa. Toivotaan siis, että vertaistukichatteja päästään pian testailemaan! Viime kerralla mainitsemani vertaisvälitys löytyy muuten nyt sivuiltamme, käy vilkaisemassa.

Materiaalipuolella tilanne on se, että lääkäriluentojen tallennuksia ei ole tiedossa enää tälle syksylle. Toiveena on, että ensi vuoden puolella niistäkin päästään taas ilmoittamaan. Alueyhdistykset kyllä järjestävät luentoja vielä tänäkin vuonna, mutta niiden kuvaus ei onnistu joko kieltäytymisten tai aikatauluongelmien takia. Myös jo aiemmin mainittu psykologin luento muuttanee hieman muotoaan, mutta uskon, että lopputulos tulee olemaan parempi, kuin alkuperäisellä suunnitelmalla.

Mitä teen seuraavaksi? Marraskuussa on jälleen luvassa reissaamista. Puheenjohtajapäivät järjestetään tänä vuonna Kuopiossa 16.-18.11. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, voi olla, että puheenjohtajapäiviltä on luvassa mielenkiintoista videomateriaalia… Sitä seuraavana viikonloppuna on luvassa ensimmäistä kertaa järjestettävä nuorten kilpirauhasaikuisten viikonloppu Hyvinkäällä, jota odotan jo innolla. Lisäksi marraskuun aikana tallennetaan proviisorin luento lääkkeistä yhteistyössä Sella ry:n kanssa ja tuotetaan videopätkiä psykologin kanssa. Hienoja juttuja luvassa siis!

Syyskuu 2018

Mitä olen puuhannut? Mennyt syyskuu oli osittain suunnitellun kaltainen, mutta muutoksiakin tapahtui, kuten elämässä usein käy. Kuukauden aikana olen muokannut ravitsemusterapeutti Palssan ravintovideoita lyhyiksi, sosiaalisessa mediassa levitettäviksi pätkiksi. Ensimmäinen julkaistu video (katsottavissa täällä) käsittelee vajaatoimintaa ja sen yhteyttä maidottomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon. Muissa tulevissa videopätkissä annetaan vastauksia kysymyksiin, jotka kilpirauhassairaita usein mietityttävät; käsiteltäviä teemoja ovat muun muassa goitrogeeniset kasvikset, vähäjodinen ruokavalio, ravintolisät ja vitamiinit, aineenvaihduntaa kiihdyttävät ruoka-aineet sekä hiilihydraattien merkitys kilpirauhaselle.

Videotuotannossa on muutenkin edistytty. Kuukauden aikana tallennettiin yksi vertaisryhmäkäyttöön tarkoitettu funktionaalisen lääketieteen ravitsemusluento sekä sovittiin psykologin pitämän luennon tallennuksesta. Tämä luento tulee olemaan kaikille avoin. Sen sijaan jo sovitun, Lappeenrannassa pidetyn lääkäriluennon tallennus peruuntui. Tämä on kovin harmillista, mutta haaveissa on, että kyseisen lääkärin kanssa päästään myöhemmin tekemään yhteistyötä jossain muodossa.

Kävin syyskuun alussa kahdessa järjestössä vierailulla ja molempien kanssa on tulossa yhteistyönä tuotettua materiaalia. Luvassa on yhteisartikkelia kilpirauhassairauksista ja lapsettomuudesta, vertaistukivideota samaan aiheeseen liittyen sekä proviisorin luentoa. Syyskuun aikana myös hankkeen ohjausryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa ja hankkeessa jo tehdyt sekä tälle toimintavuodelle vielä suunnitellut toimenpiteet päästiin esittelemään. Oli hyvä käydä läpi tehtyjä asioita ja saada ulkopuolista kommenttia tehdystä työstä. Hankkeen alkuun kuuluu paljon ulkopuolisille näkymätöntä työtä muun muassa tiedonkeruun, asiantuntijoiden haun sekä sisällönsuunnittelun ja -tuotannon muodossa. Toivotaan, että jatkossa työ alkaa olla ulkopuolellekin näkyvämpää.

Verkkovertaistuesta ei ole vieläkään sen ihmeempää kerrottavaa. Palvelualusta on edelleen kehitysvaiheessa eikä sitä pääse testaamaan ennen julkaisua. Koska tarve vertaistuelle on kuitenkin kova, olemme aikeissa avata omille sivuillemme kaupan ilmoitustaulun tapaan toimivan vertaisvälityksen. Tarkoitus on, että tuen tarpeessa olevat ihmiset löytäisivät itselleen vertaistukea silloinkin, kun eivät kasvokkain tapaaviin vertaisryhmiin pysty osallistumaan. Tästä tiedotamme lisää varmaankin jo ensi kuun aikana.

Mitä teen seuraavaksi? Lokakuussa on luvassa osallistumista Soste-risteilylle (sosiaali- ja terveysjärjestöille suunnattu koulutus- ja verkostoitumisristeily). Lisäksi osallistun Lapin kilpirauhasyhdistyksen kuntakierrokselle ja kierrän yhdessä yhdistyksen työntekijän kanssa kertomassa Kilpirauhasliitosta sekä tietenkin Lapin yhdistyksestä erilaisissa tilaisuuksissa. Myös syyskauden koulutustilaisuudet käynnistyvät lokakuussa toden teolla. Luvassa on useampi palvelualustaan liittyvä koulutuspäivä sekä ainakin yksi Sosten järjestämä järjestötreenipäivä. Tarkoitus on myös viimeistellä Palssan kanssa kuvatut ravitsemusvideot ja jatkaa näiden jakamista sosiaalisessa mediassa sekä täällä nettisivuillamme.

Elokuu 2018

Mitä olen puuhannut? Tätä kuuta voisi kutsua videokuvaamisen ja sen suunnittelun kuukaudeksi. Sain kuun alussa tietooni alueyhdistysten tulevat tapahtumat. Oma kiinnostukseni on erityisesti tulevissa lääkäri- ja muissa asiantuntijaluennoissa, sillä tarkoitukseni on näitä mahdollisimman paljon tallentaa ja saada kaikkien katsottavaksi nettiin. Vaikka tämä kuulostaa aika helpolta, käytäntö on osoittanut muuta. Osa asiantuntijoista ei halua luentoaan julkiseen levitykseen ja syitä tälle voi olla monia. Tämä on hyvin ymmärrettävää, mutta samalla aiheuttaa itsessäni hieman harmitusta. Minä kyllä kiertäisin ympäri Suomen luentoja tallentamassa, mikäli sen myötä tietoa kilpirauhassairauksista saataisiin netin avulla levitettyä kaikille tarvitseville.

Onneksi on myös myönteisiä uutisia kerrottavana. Elokuussa kuvasin ravitsemusterapeutti Anette Palssan kanssa kilpirauhaseen ja ravitsemukseen liittyviä videoita. Hän vastasi moniin sellaisiin kysymyksiin, jotka säännöllisesti nousevat kilpirauhassairaiden keskuudessa esiin. Näitä videoita tullaan aikanaan näkemään sekä sosiaalisessa mediassa, meidän nettisivuilla että vertaistapaamisissa ympäri Suomen. Tätä videokuvausta varten ostin myös paremman mikrofonin, sillä aiemmin keväällä hankkimani suuntaava mikrofoni osoittautui käytännössä liian vaatimattomaksi kaukaisempia kohteita kuvattaessa. Päädyin tällaiseen ja muutaman viikon käytön perusteella olen tuotteeseen hyvin tyytyväinen. Mikrofoni pääsi käyttöönsä myös, kun kuvasimme hallituksen puheenjohtajan Satu Tommolan kanssa juuri julkaistun edunvalvonta- ja näkyvyyskampanjan esittelyvideota.

Kesäkuussa mainitsemani verkkovertaistuki ei ole edennyt. Palvelualustan julkaiseminen viivästyy näillä näkymin loppuvuoteen, emmekä me pelkkänä jäsenjärjestönä voi tähän mitenkään vaikuttaa. Toisaalta tämä vapauttaa aikaa tietopuolen tuottamiseen, ei tässä toimettomana siis olla. Tiedotan aikatauluista lisää heti kun jotain tiedotettavaa on.

Mitä teen seuraavaksi? Syyskuussa luvassa on verkkovertaistoiminnan esittelyä Lahdessa, kehittämispäivää, hankkeen ohjausryhmän ensikokoontumista, muutaman (toivottavasti!) luennon tallennusta sekä tapaamisia mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi jatkan aloittelemaani ravintovideoiden editointia. Eiköhän jokin pätkä kerkeä tulla jo julkiseksikin syyskuun aikana.

Kesäkuu 2018

Mitä olen puuhannut? Kesäkuun aikana oli hyvin aikaa suunnitella tulevaa syksyä. Toki kuukautta rytmittivät muutamat tapaamiset, koulutukset sekä esimerkiksi kesäkuun toisena viikonloppuna pidetty Kilpirauhasliiton vuosikokous sekä tätä seurannut risteily. Koulutuksissa perehdyttiin jo viime kuussa mainitsemaani palvelualustaa, jonne Kilpirauhasliittokin tulee hankkeen aikana tuotettua materiaalia sijoittamaan. Lisäksi osallistuin Sosten järjestämään kriisiviestintäkoulutukseen.

Kolmisen kuukautta auki pitämääni hankekyselyyn tuli lopulta 49 vastausta. Valtaosa vastauksista oli hyvin perusteellisia ja niistä oli selkeästi nähtävissä, miten suuri tarve erilaiselle kilpirauhastiedolle on olemassa. Osaa ihmisistä mietityttävät hyvinkin yksityiskohtaiset asiat ja haasteeksi nousee, kuinka näistä kysymyksistä saadaan muodostettua sellaisia kokonaisuuksia, joiden voidaan katsoa palvelevan hieman isompaa kohderyhmää. Muutamia esiin nostettavia teemoja, jotka toistuivat useiden ihmisten vastauksissa, olivat ravitsemukseen ja lääkkeisiin liittyvät aiheet. Molempiin näihin onkin jo mietinnän alla asiantuntijavastausten kuvaamista ja nauhoittamista.

Mietityttävien teemojen lisäksi kyselyssä tiedusteltiin, missä muodossa ihmiset ovat kiinnostuneita vastaanottamaan tietoa.

Kuten nähdään, suosituimmiksi tietolähteiksi nousivat artikkelit, vertaistukitarinat sekä kysymys ja vastaus -palsta. Näiden melko perinteisten lähteiden lisäksi vastaajia kiinnostavat verkkoluennot, asiantuntijachatit, tiedotteet sekä videotallenteet. Mikäli omat vastauksesi eivät ole näiden kärkivastausten joukossa, ei syytä huoleen. Tarkoituksena on rohkeasti testata näiden ulkopuoleltakin erilaisia tapoja välittää tietoa.

Kysely oli suunnattu koko hankkeen kohderyhmälle, eli nuorille ja työikäisille (n. 15-65 -vuotiaille). Kysytyn iän perusteella vastauksista pystyttiin kuitenkin erottelemaan nuoret (15-29v) omaksi vastaajajoukokseen. Itseäni näet kiinnosti selvittää, onko nuorempien ja vanhempien välillä eroavaisuuksia millaisessa muodossa tietoa halutaan vastaanottaa. Näin ei kuitenkaan ollut, sillä suosituimmat tietolähteet olivat samat molemmissa ikäjoukoissa, joskin tiedotteet eivät nuorempia niin kiinnostaneet. Sen sijaan nuorempien keskuudessa kannatustaan nostivat podcastit, pelit ja animaatiot.

Mitä teen seuraavaksi? Heinäkuun toimistomme lomailee. Elokuussa luvassa on tapaamisia, järjestövierailuja, koulutuksia… Tutuksi käyneitä asioita siis. Tarkoitukseni on aloittaa myös asiantuntijoiden haku ja saada materiaalia tuotanto käyntiin. Myös verkkovertaistuessa olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Rinnalla kulkee koko ajan liiton sosiaalisen median ja verkkosivujen päivittäminen.

Toukokuu 2018

Mitä olen puuhannut? Hankkeeseen liittyvän aktiivisen tiedonkeruuvaiheen voisi näin toukokuun myötä sanoa olevan kasassa. Kuun aikana järjestin kaksi pizzailtaa nuorille, joissa pääsin kasvotusten juttelemaan niistä tarpeista ja toiveista, joita 15-29 -vuotiailla kilpirauhassairailla on. Vaikka osallistujamäärät eivät valtaisia olleetkaan, sain tapaamisista paljon irti ja esiin nousi monia asioita, jotka itselle eivät varmasti olisi tulleet mieleen. Toivottavasti myös osallistujat kokivat tulleensa kuulluksi. Myös verkkolomakkeeseen on näiden muutamien kuukausien aikana tullut paljon vastauksia, joista lähiviikkojen aikana kokoan koosteen. Vaikka lisätapaamisia ei nyt olekaan suunnitteilla, tämä ei tarkoita sitä, etteikö minuun saisi edelleen olla yhteydessä. Tiedonkeruu ei lopu tähän, vaan jatkuu edelleen. Nyt on kuitenkin saatu luotua jonkinlainen pohja sille, mitä tietoa syksyn aikana lähdetään tuottamaan ja missä muodossa.

Toukokuun aikana vietettiin Maailman kilpirauhaspäivää sekä Kilpirauhasviikkoa, jonka teemana oli tänä vuonna kilpirauhanen ja mielen hyvinvointi. Viikon aikana olimme näkyvästi läsnä sosiaalisessa mediassa ja julkaisuaikataulun suunnittelu sekä julkaisujen laadinta vei jonkin verran aikaa. Palaute eri tyyppisistä postauksista oli kovin myönteistä, mikä erityisesti allekirjoittanutta ilahdutti suuresti.

Toukokuuhun on mahtunut useampi koulutus, joissa ollaan keskitytty muun muassa verkkovertaistoimintaan ja sosiaalisen median hyödyntämiseen järjestökentällä. Hankkeen kannalta erityisen mielenkiintoista on ollut osallistuminen uuden palvelualustan testailuun, sillä onhan tulevien kuukausien aikana tarkoitus aloitella sellaisia verkkotukimuotoja, joita Kilpirauhasliitossa ei aiemmin ole ollut tarjolla. Näiden toteuttamiseen tarvitaan uudenlaisia teknologisia sovelluksia, sillä liitolla nykyisin käytössä olevat verkkopalvelut eivät esimerkiksi vertaistukichatteja mahdollista. Tästä uudesta palvelualustasta kerron tarkemmin syksyn aikana, kun se virallisesti julkaistaan ja aukeaa yleisölle.

Kuukauden aikana tallensin ensimmäisen lääkäriluennon, joka on vapaasti katsottavissa Youtubessa (linkki tässä). Luento vaati jonkin verran valmisteluja, sillä kokemusta vastaavien tallennuksesta ei itselläni ollut. Myös videon muokkaaminen ja tekstitysten lisäys osoittautui työlääksi vaiheeksi, joskin lopputulokseen voi olla ihan tyytyväinen. Toisaalta, kliseisesti sanottuna, vain tekemällä oppii. Esimerkiksi äänenlaatuun aion perehtyä lisää, sillä nyt käytössä olleen lisämikrofonin lopputulos ei itseäni täysin tyydyttänyt. Näitä luentoja on toivon mukaan syksyn aikana luvassa lisää.

Mitä teen seuraavaksi? Kesäkuun aikana laadin yhteenvedon kaikesta tiedosta, jota ensimmäisten kuukausien aikana olen kerännyt. Luokittelun avulla kerätty data saadaan näin teemoiteltua, jolloin loppukesästä on helpompi lähteä etsimään sellaisia asiantuntijoita, jotka osaavat vastata esiin nousseisiin kysymyksiin. Työn alla on jo muutaman ruokavalioon liittyvän kysymyksen laatiminen ja luvassa saattaa olla aiheeseen liittyvää videonpätkää vielä tämän vuoden puolella… Kesäkuun toisena viikonloppuna pidetään Kilpirauhasliiton vuosikokous, jonka jälkeen siirrymme risteilylle virkistäytymään ja vaihtamaan yhdistyskuulumisia eri puolelta Suomea. Lisäksi osallistun vielä erinäisiin palavereihin sekä muutamaan koulutustilaisuuteen ennen kesälomia.

Huhtikuu 2018

Mitä olen puuhannut? Huhtikuussa olen pitkälti toteuttanut niitä aikeita, joita viime kuun lopulla uumoilinkin. Alkukuusta kävin järjestövierailuilla kuuntelemassa, miten muualla on järjestetty verkkovertaistoimintaa ja millaisilla keinoilla he huomioivat nuoret ja työikäiset toiminnassaan. Toisen yhdistyksen kanssa puhuimme jo alustavasti ensi syksyn mahdollisista yhteistyökuvioista, sillä jäsenistömme on osittain yhtenevää ja kilpirauhasasiat koskettavat molempia.

Huhtikuun aikana tein myös ensimmäisen varsinaisen maakuntamatkan, joka suuntautui Lappeenrantaan. Kävin kuuntelemassa, millaisista kilpirauhasasioista ihmiset kaipaavat lisätietoa ja millaisessa muodossa he tätä tietoa haluaisivat vastaanottaa. Vierailu oli hyvin onnistunut ja antoi itselleni paljon. Esiin nousi sekä teemoja kiinnostavista aiheista että myös muita hyviä ideoita, joita aion syksyn aikana lähteä kokeilemaan. Vierailu vahvisti osiltaan sitä oletusta, mikä itselläni jo olikin: lisätieto kaikenlaisista kilpirauhaseen ja sen häiriöihin liittyvistä teemoista on hyvin kaivattua.

Kohderyhmien tavoittaminen ei ole ollut ihan mutkatonta. Erityisesti nuorten löytäminen on osoittautunut haasteelliseksi. Viime kerralla mainostamani jäätelötapahtuma jouduttiin perumaan, sillä paikalle ei lopulta tullut osallistujia. Tästä lannistumatta, ja kokeneempien järjestelijöiden innoittamana, päätin kokeilla hieman vapaamuotoisempaa lähestymistapaa. Liiton tilojen sijaan järjestelin pizzaillat sekä Helsinkiin että Tampereelle (myös Lappeenrannassa kävin nuoren kanssa pizzalla). Ilmoittautuneita on ollut molemmille paikkakunnille, joten hyvältä näyttää. Työikäisiä pääsin jututtamaan oikein kunnolla Lappeenrannassa ja jonkin verran minulle on tullut suoria toiveita myös sähköpostitse. Kiitos näistä!

Kuukauteen on mahtunut paljon myös erilaisiin koulutuksiin osallistumista. Tarkoituksena on ollut vahvistaa omaa osaamista esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan viestintään liittyen. Olenkin kuukauden aikana perehtynyt muun muassa EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen, järjestöviestintään, osallistumisen tukemiseen teknologialla sekä siihen, kuinka pienillä huomioilla livevideoista saadaan mahdollisimman laadukkaita.

Mitä teen seuraavaksi? Tiedon kartuttaminen ihmisiä askarruttavista asioista on edelleen työlistani kärkipäässä. Erityisesti nuoria mietityttävät asiat kiinnostavat ja tätä varten edellä mainittuja pizzailtoja onkin nyt luvassa. Myös edellisessä postauksessa julkaistu kyselylinkki on edelleen avoinna: sen voi käydä täyttämässä kuka tahansa kilpirauhasasioista kiinnostunut. Lisäksi tiedossa on lisää koulutuksia verkon ja sosiaalisen median hyödyntämisestä järjestömaailmassa. Ja olenpa ensimmäisen lääkäriluennonkin suunnitellut tallentavani… Materiaalin tuottaminen ja tallentaminen on näin ollen käynnistymässä sekin!

johanna.erkkila(at)kilpirauhasliitto.fi

Maaliskuu 2018

Mitä olen puuhannut? Hankkeen ensimmäiset viikot ovat olleet täynnä uusia asioita. Tuntuu hurjalta, että maaliskuu alkaa jo taittua kohti loppua. Välillä tuntuu, että hanke ja sen tavoitteet ovat jo hieman selkiytyneet, toisinaan taas huomaan, miten vähän joistain asioista vasta tiedän. Hankkeen ohella olen tutustunut Kilpirauhasliittoon, sen toimintaan sekä jäsenyhdistyksiin. Tuntuu tärkeältä tuntea se kenttä, millä toimii. Tosin myönnän, että tälläkin saralla olen vasta alkutekijöissä.

Perehtymisen ja yleisen ihmettelyn lisäksi ensimmäiseen kuukauteen on mahtunut konkreettisiakin toimia. Olen vieraillut eri järjestöissä juttelemassa verkkovertaistuesta ja digitaalisista ratkaisuista. Lisäksi olen lähtenyt selvittämään niitä tiedollisia ja tuellisia tarpeita, joita nuorilla ja työikäisillä kilpi- ja lisäkilpirauhassairailla on. Tätä tiedollista puolta varten on laadittu avoin nettilomake, jonka pääsevät täyttämään kaikki kohderyhmään kuuluvat (https://link.webropolsurveys.com/S/558FA633558374B0). Nettikyselyn tarkoitus on mahdollistaa hankkeen suunnitteluun osallistuminen kaikille halukkaille, paikkakunnasta ja omasta voinnista riippumatta.

Olen tavannut kohderyhmään kuuluvia kilpirauhassairaita myös kasvokkain, mikä tietysti eri tavalla mahdollistaa ideoiden vapaan pallottelun ja yhdessä pohtimisen. Nämä tapaamiset ovat olleet itselleni erityisen tärkeitä, sillä niissä olen itsekin konkreettisesti päässyt kuulemaan sen, kuinka suuri tarve tiedolle ja tuelle on. Kiinnostuneiden löytäminen mukaan ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen on kuitenkin vielä tässä vaiheessa tuntunut hieman hankalalta. Osatekijä on varmasti ollut huono markkinointi, jossa nyt olen koittanut petrata. Liitto on ottanut käyttöön esimerkiksi Instagramin (@kilpirauhasliitto), jonka kautta on tarkoitus jakaa paitsi vähän kevyempää materiaalia kiinnostuneille myös tavoittaa nuorempia kilpirauhassairaita. Saa nähdä, miten tämä lähtee käyntiin.

Mainostusta vielä loppuun: jos olet nuori (15-29 -vuotias), pidät sohvalla loikoitusta ja Ben&Jerry’s jäätelöstä, olet hyvin tervetullut mukaan yhteiseen workshoppiin 3.4. kello 17.30-19.30 osoitteessa Vilhonkatu 4 B (3 krs), Hki. Ilmoittautumisen yhteydessä voi laittaa toiveita myös muista tarjoiluehdotuksista, hankekoordinaattori itse on kovin perso esimerkiksi salmiakille… Ilmoittautuminen 29.3. mennessä osoitteeseen: johanna.erkkila@kilpirauhasliitto.fi.

Mitä teen seuraavaksi? Ensisijainen tavoitteeni tällä hetkellä on saada lisää tietoa siitä, millaiset asiat kilpi- ja lisäkilpirauhassairaita mietityttävät. Pyrin saamaan lisää vastauksia sekä nettikyselyyn että kokoamaan ryhmän kasvokkain tapahtuvaa ideointia varten. Lisäksi kalenterissa on sovittuna muutama muu järjestövierailu ja olenpa jo muutamiin jäsenyhdistyksiinkin saanut sovittua aikaa hankkeen esittelylle. Aika mainiota!

Mukavaa maaliskuuta kaikille,