Maailman kilpirauhasviikko

Tiesitkö, että Maailman kilpirauhaspäivää vietetään jälleen 25. toukokuuta? Päivästä alkaa kansainvälinen kilpirauhasviikko, jonka teemana on tänä vuonna kilpirauhasen monet kasvot. Viikko huipentuu kesäkuun 1. päivään, joka on samalla Maailman lisäkilpirauhaspäivä.

Kilpirauhasliitto juhlistaa Maailman kilpirauhasviikkoa tänä vuonna Kunpa siivet kantaisivat -näyttelyllä Galleria Art Kaarisillassa, Helsingissä. Näyttelyn teokset ja tarinat ovat tavallisten kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairaden tekemiä. Kansainvälinen teema ’kilpirauhasen monet kasvot’ tulevat koskettavasti esille satojen perhosten ja lukuisten tarinoiden kautta. Voit lukea lisää näyttelystä täältä.

Kilpirauhasen monet kasvot

Kilpirauhasessa esiintyvät sairaudet voivat aiheuttaa moninaisia ja usein epämääräisiksikin kuvailtuja oireita. Eri ihmisillä sama sairaus voi esiintyä hyvin eri tavoin. Usein myöskään erilaisia oireita ei osata yhdistää toisiinsa, minkä seurauksena diagnoosin saanti voi viivästyä. Epämääräisenä oireilevat kilpirauhashäiriöt voidaan helposti sekoittaa myös moniin muihin sairauksiin tai elämäntilanteen muutoksiin. Alta löydät tietoa siitä, kuinka monella eri tavalla kilpirauhassairaudet voivat näyttää kasvonsa.

Äärimmäinen väsymyksen tai uupumuksen tunne.

Tämä on yksi moninaisista oireista, joka voi kieliä sekä kilpirauhasen vajaa- että liikatoimminnasta. Väsymys on hyvin tyypillistä myös lasten keskuudessa, jotka sairastavat kilpirauhassairautta.

Mikäli olet jatkuvasti väsynyt, eikä väsymyksesi selity elämäntilanteella tai -tavoilla, on kilpirauhanen syytä tutkituttaa.

Dementia.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet saattavat muistuttaa hyvin paljon dementian varhaisvaiheita. Muistihäiriöt, apaattisuus ja muutokset mielialassa voivat johtua muistisairaudesta, mutta taustalla voi myös olla häiriö kilpirauhasen toiminnassa.

Onko läheisesi muistissa tapahtunut viime aikoina muutosta? Vaikka dementia onkin mahdollinen, kannattaa kilpirauhanen tutkituttaa.

Muutokset painossa.

Painonnousu tai -lasku on yksi yleisimmistä kilpirauhasen häiriöistä aiheutuvista oireista. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla aineenvaihdunta hidastuu, jolloin paino usein nousee ja liikatoimintaa sairastavilla aineenvaihdunta vastaavasti kiihtyy, joka näkyy painonlaskuna. Tilanne ei kuitenkaan ole aina näin yksioikoinen, sillä osalla vajaatoimintaan liittyy painonlaskua ja liikatoimintaan painonnousua.

Onko painossasi tapahtunut huomattavia ja selittämättömiä muutoksia, vaikka elämäntapasi ovat säilyneet ennallaan? Tilannetta selvitettäessä myös kilpirauhanen kannattaa tarkistaa.

Lapsettomuus.

Hoitamattomina kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta voivat aiheuttaa lapsettomuutta sekä naisissa että miehissä. Naisilla kuukautiset voivat muuttua runsaiksi, epäsäännöllisiksi ja ajan kanssa ne voivat jäädä jopa kokonaan pois. Miehillä sperman liikkuvuus voi heikentyä.

Mikäli raskaus ei toiveista huolimatta ala, kannattaa syitä selvitettäessä tarkistaa myös kilpirauhanen.

Muutokset mielialassa.

Kilpirauhasen liiallinen tai liian vähäinen toiminta vaikuttaa mielialaan. Kilpirauhasen häiriöiden oireita voivat olla muun muassa ahdistuneisuus, alakuloisuus tai masennus. Tämän takia en­nen ma­sen­nus­lää­ki­tys­tä oli­si syy­tä tut­kia kil­pi­rau­ha­sen toi­min­ta.

Onko mielialassasi tapahtunut muutoksia, jotka eivät selity stressillä, työuupumuksella tai muulla elämäntilanteen muutoksella? Tilannetta selvitettäessä kannattaa tarkistaa myös kilpirauhanen.

Vaihdevuodet.

Kilpirauhasen häiriöt saatetaan usein sekoittaa vaihdevuosiin. Hikoilu, levottomuus, uniongelmat, päiväväsymys, painonnousu, ihomuutokset ja mielialan vaihtelut. Tässä vain pieni osa oireista, jotka sopivat sekä vaihdevuosiin että kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaan.

Oletko viime aikoina kärsinyt epämääräisistä oireista, jotka on laitettu vaihdevuosien piikkiin? On hyvä pitää mielessä, että oireiden taustalla voi olla myös kilpirauhanen.