Maailman kilpirauhasviikko

Kansainvälistä kilpirauhasviikkoa vietetään vuosittain 25.-31. toukokuuta. Viikko alkaa maailman kilpirauhaspäivällä ja heti viikon päättymisen jälkeen 1. kesäkuuta vietetään lisäkilpirauhaspäivää.

Tänä vuonna viikon teemana on Äiti ja lapsi. Hoitamattomana kilpirauhassairaudet voivat aiheuttaa tahatonta lapsettomuutta sekä miehissä että naisissa, lisätä raskauskomplikaatioiden riskiä sekä vaikuttaa haitallisesti sikiön ja myöhemmin lapsen kehitykseen. Kilpirauhasella on valtaisa merkitys sekä raskauden alkamiselle että jatkumiselle. Lapsipotilaan näkökulmaa viikkoon tuovat lastenendokrinologin Jarmo Jääskeläisen videoluennot sekä kilpirauhasen vajaa- että liikatoiminnasta.

Kilpirauhasviikon aikana jaamme tietoa aiheesta ja järjestämme verkkovertaistukea sekä chatissa että videotapaamisessa.

Kilpirauhasviikon tapahtumia:

Maanantai 25.5.

Tiistai 26.5.

Keskiviikko 27.5.

• Videotapaaminen kilpirauhasen syöpään vastasairastuneille Teams-sovelluksella, lisätietoja täältä.

Torstai 28.5.

Perjantai 29.5.

• Vertaistarina ”Onni nimeltä Aarni”, Basedowin tautiin sairastuneen ja kilpirauhasen poistoleikkauksen läpikäyneen Lindan tie äidiksi.

Sunnuntai 31.5.

• Perhoset Hypo ja Hyper esittäytyvät.

Maantaina 1.6. – lisäkilpirauhaspäivä

• Videoluento, Lisäkilpirauhassairaudet, TAYS:n osastonylijohtaja ja endokrinologian erikoislääkäri Saara Metso.

Haluaisitko ottaa osaa Kilpirauhasviikkoon? Näin se on mahdollista:

• Jaa oma kilpirauhastarinasi somessa #kilpirauhasviikko #kilpirauhanenjaraskaus #kilpirauhanenjavanhemmuus. Jaamme tarinoita eteenpäin omilla some-kanavillamme.
  • Jaa liiton materiaalia etenpäin omilla some-kanavillasi. Näin saamme lisättyä tietoa kilpirauhassairauksien vaikutuksesta hedelmällisyyteen, raskausaikaan ja lasten kehitykseen.
  • Ota Facebookissa käyttöön kilpirauhasviikkoa varten luotu kehys. Kehyksen löydät hakusanoilla: kilpirauhanen, kilpirauhasliitto ja kilpirauhasviikko.
  • Voit ottaa Facebookissa käyttöön viikkoa varten tehdyn kansikuvan:

Facebookin kansikuva, jossa on tieto maailman kilpirauhasviikosta, jota tänä vuonna vietetään 25.5.-31.5. teemalla Äiti ja lapsi. Kuvassa on Kamala luonto -sarjakuva, jossa ilves istuu puun alla ja katsoo kärrynpyörää tekevää pentua ja toteaa: "Onpa hyvä kun tuli päästyä ajoissa hoitoon".

Facebookin kansikuva, jossa on tieto maailman kilpirauhasviikosta. Kuvassa on Kamala luonto -sarjakuva, jossa ilves istuu puun alla ja katsoo kärrynpyörää tekevää pentua ja toteaa: "Onpa hyvä kun tuli päästyä ajoissa hoitoon".