Hyvinvointi ylös – paino alas! -elintapamuutosohjelman pilottitoteutukset alkavat syksyllä 2024 Uudellamaalla, Pirkanmaalla sekä Keski-Suomessa!

Haluaisitko muuttaa elintapojasi terveellisempään suuntaan, mutta kaipaisit tukea ja ohjausta muutoksen onnistumiseksi?

Kilpirauhasliiton Hyvinvointi ylös! – paino alas -elintapamuutosohjelma on tarkoitettu ensisijaisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville elintapamuutoksen sekä painonhallinnan tueksi.
Ohjelman teemat ja käsittelyssä olevat aiheet ovat ravitsemus, liikkuminen, voimavarat ja lepo. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilaiset sekä vertaiset vapaaehtoiset auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi! Tämän elintapamuutosohjelman pilottitoteutukset alkavat syyskuussa 2024 Uudellamaalla, Pirkanmaalla sekä Keski-Suomessa. Toiminta laajenee muualle Suomeen tammikuussa 2025. Pysy siis kuulolla, jos haluat mukaan!

Kyseessä on maksuton verkkopohjainen ohjelma, jossa hyödynnetään Satakunnan Sydänpiirin kehittämää Verkkopuntari-alustaa. Tämä ohjelma sopii sinulle, jos haluat muuttaa elintapojasi, olet valmis siirtymään sanoista tekoihin ja sinulla on aikaa verkkotyöskentelyyn. Tarvitset vain laitteen (älypuhelin, tietokone, iPad tms.), jolla osallistua sekä internet-yhteyden. Käytössämme oleva Verkkopuntari on vuoden ohjelma, joka jakaantuu 3 kuukauden ohjattuun vaiheeseen ja 9 kuukauden ylläpitovaiheeseen. Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana osallistujalle avautuu viikoittain uutta verkkomateriaalia, joka sisältää tietoa ja tehtäviä elintapamuutoksen tueksi. Osallistuja voi halutessaan pyytää tehtäviin palautetta ohjaajalta tai keskustella verkossa ryhmänsä kanssa. Ylläpitovaiheessa osallistuja saa sähköpostitse joka viikko kuukausittain vaihtuvan teeman mukaisen muutosta tukevan haasteen.

Aloitustapaaminen syyskuussa 2024!

Hyvinvointi ylös – paino alas! -elintapamuutosohjelma alkaa ryhmän aloitustapaamisella syyskuussa 2024. Tapaamiset järjestetään Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä. Tarkemmasta ajankohdasta ja paikasta ilmoitetaan osallistujalle sähköpostitse elokuussa. Tässä tapaamisessa mm. opetellaan yhdessä Verkkopuntari-alustan käyttö ja tutustutaan niin ohjaajiin, muihin ryhmäläisiin kuin vapaaehtoisiin. Tapaamisessa katsotaan psykologin ja terveystieteiden maisterin Emmi Arposen luento ”Kohti pysyvää elämäntapamuutosta”, jossa Emmi puhuu elämäntapamuutoksen psykologiasta ja siitä, miten voimme onnistua pysyvän muutoksen tekemisessä. Tässä tapaamisessa käydään yhdessä läpi myös elintapamuutosohjelman eteneminen ja käytännön asiat.

Mikä on Verkkopuntari?

Aloitustapaamisen jälkeen osallistuja käy itsenäisesti läpi Verkkopuntari-ohjelmaa, jossa käydään läpi ravitsemukseen, liikkumiseen, voimavaroihin ja lepoon liittyviä asioita. Alun ohjatun vaiheen aikana Verkkopuntarissa avautuu osallistujalle uutta elintapamuutosta ja motivaatiota tukevaa verkkomateriaalia joka viikko. Materiaalit sisältävät infoa ja erilaisia tehtäviä, joissa käsitellään mm. terveellisiin elintapoihin liittyviä ajatuksia, tunteita, asenteita ja käyttäytymistä. Materiaalit auttavat osallistujaa pohtimaan omaa elämäntilannettaan ja itselle parhaiten soveltuvia tapoja tehdä hyvinvointia tukevia muutoksia arjessaan.

Verkkopuntariin voit tutustua tarkemmin osoitteessa: https://www.verkkopuntari.fi/

Ohjattu vaihe (3kk)

Ohjattu vaihe alkaa siitä, kun osallistuja aloittaa itsenäisen verkkotyöskentelyn Verkkopuntarissa ja jatkuu ohjelman ensimmäisten 3 kuukauden ajan. Osallistuja voi halutessaan pyytää ohjaajalta palautetta Verkkopuntarin vapaaehtoisiin tehtäviin ja käydä ohjauskeskustelua Verkkopuntarin chatissa. Ohjaaja on osallistujan tukena esimerkiksi tavoitteiden asettamisessa ja muutossuunnitelman laatimisessa. Ohjelman ensimmäisten viikkojen aikana osallistujalla on myös mahdollisuus varata puhelinkeskusteluaika ohjaajan kanssa, jolloin esimerkiksi edellä mainittuja asioita voidaan käydä yhdessä läpi.

Ohjatun vaiheen aikana järjestetään kaksi ryhmätapaamista, joista ensimmäisessä teemana on liikunta ja toisessa ravitsemus. ”Liikunnan iloa” -teemainen tapaaminen järjestetään ohjelman viikolla viisi, jolloin käsitellään omaa liikuntasuhdetta ja etsitään yhdessä keinoja liikkumisen lisäämiseksi arkeen. Alun ohjattu vaihe päättyy viikolla 12, jolloin järjestetään ”Ruualla on väliä” -teemainen tapaaminen. Tässä tapaamisessa huomio kiinnitetään pieniin ravitsemuksellisiin terveystekoihin, joita voimme arjessa tehdä. Ohjaajien lisäksi vertaiset vapaaehtoiset ovat mukana ryhmätapaamisissa. Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa kaikki tapaamiset ovat lähitapaamisia. Uudenmaan alueella aloitustapaaminen on lähitapaaminen ja loput tapaamiset järjestetään etänä.

Ylläpitovaihe (9kk)

Ohjatun vaiheen jälkeen alkaa ylläpitovaihe, joka alkaa ”Kokonaisvaltainen hyvinvointi ja lepo” -teemaisella tapaamisella. Tässä tapaamisessa reflektoidaan tavoitteita ja pohditaan yhdessä, miten ylläpitää elintapamuutoksia jatkossa. Ylläpitovaiheessa osallistuja saa sähköpostitse joka viikko kuukausittain vaihtuvan teeman mukaisen muutosta tukevan haasteen. Teemoja ovat esimerkiksi ”Suhde liikuntaan” ja ”Uni ja rentoutuminen”. Ohjatun vaiheen ja ylläpitovaiheen erona on elintapaohjauksen määrä: ohjatussa vaiheessa ohjaus on tiiviimpää, kuin ylläpitovaiheessa. Ohjauksen toteuttamisesta ylläpitovaiheessa sovitaan tarkemmin ylläpitovaiheen aloitustapaamisessa.

Vertaisten vapaaehtoisten ja ryhmän tuki

Elintapaohjauksen rinnalla toimivat vertaiset vapaaehtoiset, jotka ylläpitävät omalla alueellaan elintapamuutosohjelmaan osallistuvien henkilöiden keskusteluryhmää. Tässä ryhmässä vapaaehtoiset toimivat hyvän fiiliksen ylläpitäjinä ja motivoivat jatkamaan muutoksen parissa. Hyvinvointihaasteet, yhteinen tekeminen ja kokemuksien jakaminen muistuttavat, että näiden asioiden kanssa ei tarvitse olla yksin!

Vapaaehtoiseksi Hyvinvointi ylös – paino alas! -elintapamuutosohjelmaan?

Hyvinvointiluotsit toimivat vertaisina vapaaehtoisina Hyvinvointi ylös – paino alas! -elintapamuutosohjelmassa. Hyvinvointiluotsina olet tärkeässä asemassa. Kannustat ja innostat ohjelmaan osallistuneita sekä toimit WhatsApp-ryhmässä hyvän fiiliksen ylläpitäjänä. Sinulla on ehkä kokemusta elintapamuutoksen tekemisestä ja siihen liittyvistä haasteista tai kilpirauhasen vajaatoiminta on sinulle tuttu sairaus. Vapaaehtoisena et tarvitse erityisosaamista: tärkeää on aito kiinnostus ja halu oppia. Koulutamme sinut tehtävääsi!

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä:
Jenna Vanhanen: jenna.vanhanen@kilpirauhasliitto.fi, 046 875 3211

Elintapamuutosohjelmaan voi osallistua halutessaan myös täysin etänä ja itsenäisesti, jolloin ohjeet Verkkopuntariin kirjautumisesta ja ohjelman käytöstä tulevat sähköpostiin. Vaikka ohjelman suorittaisi etänä osallistumatta ryhmätapaamisiin, on ohjaaja osallistujan tavoitettavissa chatissa Verkkopuntarin ohjauskeskustelu-kohdassa.

ILMOITTAUTUMINEN:

Ilmoittautuminen aukeaa 17.6.2024. klo 10.00!

Ilmoittaudu alla olevista linkeistä oman asuinalueesi toteutukseen (Uusimaa, Pirkanmaa, Keski-Suomi). Ryhmäkoko on maksimissaan 30 henkilöä/alue. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kaikki toteutukset alkavat syyskuussa 2024. Saat sähköpostiisi vahvistuksen ja lisätietoja kahden viikon sisällä ilmoittautumisesta!

ILMOITTAUTUMINEN UUSIMAA (klikkaa tästä).

ILMOITTAUTUMINEN PIRKANMAA (klikkaa tästä)

ILMOITTATUMINEN KESKI-SUOMI (klikkaa tästä)

KYSELY:

Alla olevan QR-koodin tai linkin kautta pääset vastaamaan kyselyyn, jossa voit esittää toiveita elintapamuutosohjelman toteutuksesta.

Tervetuloa mukaan!

Yhteystiedot: