Kokemustoiminta

Haluatko kuulla elämänmakuisen tarinan siitä, mitä on elämä kilpirauhassairauden kanssa?

Kilpirauhasliitolla on useita kokemustoimijoita eri puolella Suomea. He ovat saaneet tehtäväänsä koulutuksen ja heillä on omakohtainen kokemus sairaudesta. Kokemustoimijan omakohtainen tarina tarjoaa mahdollisuuden oppia, millaisia muutoksia kilpirauhassairaus voi tuoda elämään.

Kokemustoimija voidaan kutsua puhumaan mm.

• sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksiin
  • työpaikoille, esim. terveydenhuollon osastotunnit, esim. lääkärit, hoitajat tai farmasistit
  • tapahtumiin ja messuille

Lisäsi kokemustoimija voi osallistua sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kehittämiseen työryhmissä tai tarjota vertaiskokemuksen muille potilaille.

Tilatessasi kokemustoimijan tilaisuutesi voit vaikuttaa myös siihen, mistä näkökulmasta kokemustoimija kertoo tarinansa. Yhtä kokemustoimijan prototyyppiä ei ole, vaan tehtävissä toimii hyvinkin erilaisia ihmisiä.

Kilpirauhasliitolla on tällä hetkellä eri puolilla maata useita koulutettuja kokemustoimijoita, joiden tiedot löytyvät alta. Mikäli olet kiinnostunut tilaamaan kokemustoimijan tilaisuuteesi, ota yhteyttä suoraan alueesi kokemustoimijaan ja sovi hänen kanssaan mahdollisista kulukorvauksista ja palkkioista.

Mikäli sairastat itse kilpirauhassairautta ja sairastumisestasi on kulunut riittävän pitkä aika (noin kolme vuotta), koet olevasi valmis ja halukas jakamaan kokemustietoasi muille, ota yhteyttä Kilpirauhasliiton järjestösuunnittelija Asta Saloseen p. 050 4084 403 asta.salonen(at)kilpirauhasliitto.fi.

Kilpirauhasliiton kokemustoimijat:

Alaja Outi, Pohjois-Karjala
outialaja71(at)gmail.com

Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ammatiltani olen lähihoitaja, opiskelen sairaanhoitajaksi Joensuussa.
Omassa tarinassani kerron ensin sekavasta alusta, miten siitä selvittiin ja miten voin nykyään. Tarinassani tulevat esille erityisesti kilpirauhassairaan tukeminen, vuorovaikutus potilaan ja hoitohenkilökunnan välillä ja oman hyväksyvän asenteen merkitys sairastamisessa.

Karhila Tuula, Keski-Suomi, Kannonkoski
p. 040 8421 382, karhila.tuula(at)gmail.com

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vuonna 2000. Sain siihen lääkityksen, jota on säädetty vain kerran.
Lisäkilpirauhasen liikatoiminta diagnosoitiin neljän vuoden oireilun jälkeen vuonna 2016, hoidoksi leikkaus 1/2017. Omassa tarinassani keskityn kertomaan mystisistä oireistani ja siitä, kuinka ne vaikuttivat elämääni ja työssä jaksamiseen.
Takana 25 vuotta sanomalehtityötä ja yrittäjyyttä 2008 vuodesta alkaen, koulutettuna hierojana ja jalkojenhoitajana.

Karjalainen Jonna, Oulu
jonna.k.karjalainen(at)gmail.com

30 kriisini unohtui papillaarisen kilpirauhassyövän tultua mukaan kuvioihin. Kilpirauhasen poisto, radiojodihoito, kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireet ovat tulleet tähän mennessä tutuiksi. Kilpirauhasen syöpään sairastuminen muutti elämäni, tilalle tuli Elämä.
Mikäli haluat kuulla koko tarinani, ota yhteyttä!

Kuusela Raili, Lappi
p. 040 7461 123, raili.kuusela(at)gmail.com

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, vaikutukset elämääni, hoito, seuranta ja nykyinen olo ovat tarinani ytimessä, unohtamatta oheissairauksia, sepelvaltimotautia, sydäninfarktia ja keliakiaa.
Käyn mielelläni luennoimassa erilaisissa tilaisuuksissa; oppilaitoksissa opiskelijoille, lukioiden ja koulujen oppilaille, keskussairaaloiden ja terveyskeskusten henkilöstölle sekä erilaisten järjestöjen tilaisuuksissa. Pidän luentoja myös etäyhteyksien kautta.

Nieminen Inga, Päijät-Häme

Omakohtainen kokemus – ikä, nainen ja kilpirauhasen vajaatoiminta.

Pilli Teija, Päijät-Häme
p. 040 8350 005, teija.pilli@gmail.com

Elämänmakuinen tarina kilpirauhassairauden vaikutuksista nuoren naisen elämään ja arkeen, kun hoitotasapainoa ei tahdo löytyä, miten selviydyin ja sain voimaa muuttaa asioita niin, että elämä voi olla hyvää ilman kilpirauhasta. Mielelläni kerron tarinaani kaiken ikäisille erilaisissa tapahtumissa sekä eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille.

Rinne Tarja, Lounais-Suomi
p. 045 2345 055, tarjahrinne(at)gmail.com

Kilpirauhasen liika- ja vajaatoiminta oireineen ja hoitoineen ovat minun tarinani pääaiheita. Yleinen arjessa jaksaminen vajaatoiminnan kanssa ja vertaistuki ovat myös lempiaiheitani.
Olen sairaanhoitaja, Lounais-Suomen kilpirauhasyhdistyksen puheenjohtaja ja vedän Salossa vertaistukiryhmää.

Roth Anne, Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaa
p. 050 3226 229, roth.anne1(at)gmail.com

Minun luentoni käsittelee Basedowiin sairastumisen, sen hoidon ja oireet, kilpparin totaalipoiston, leikkauksessa tulleen äänihuulihalvauksen sekä vaikean vajaatoiminnan. Lisäksi käyn läpi myös vertaistoiminnan merkityksen minulle potilaana.

Toivonen Jaana, Satakunta, Pori
jaana.toivonen(at)suomi24.fi

Olen parhaillaan sosionomiksi opiskeleva lähihoitaja. Oma sairauteni on alkanut jo 16-vuotiaana. Ensimmäisen diagnoosin olen saanut kolmekymppisenä. Sairaus on vaikuttanut elämääni monella tapaa ja tuonut samalla myös voimaa. Diagnoosini on muuttunut vuosien varrella useaan kertaan, ja tätä nykyä olen tyroksiinin varassa ilman kilpirauhasta. Sydäntäni lähellä on riittävä lääkehoito, hyvä hoitotasapaino ja informaation jakaminen liittyen verikokeisiin ja lääkehoidon toteutukseen niin hoitoympäristössä kuin kotioloissa.