Vapaaehtoisuus

Haluatko toimia muiden kilpirauhassairaiden tukena – hae mukaan vapaaehtoistemme joukkoon!

Suomessa on jopa 400 000 kilpirauhassairautta sairastavaa. Ilman vapaaehtoisia moni jäisi ilman vertaistukea sairauteensa. Vapaaehtoisena pääsee toimimaan muiden tukena ja samalla saa itse iloa sekä voimaantumisen tunnetta. Tehtävään saa aina koulutuksen sekä tukea muiden samaa tehtävää hoitavien vapaaehtoisten tiimiltä. Jotta voit toimia vertaisena, sinulla itsellästi tulisi olla kokemusta kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaudesta.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

lomakkeella (webropol):

tai: Asta Salonen, asta.salonen@kilpirauhasliitto.fi, 050 4084 403

Haemme juuri nyt vapaaehtoistiimiimme tukipuhelinpäivystäjiä sekä vertaischat-ohjaajia.

Ota yhteyttä 29.11.2021 mennessä, niin ehdit mukaan seuraavaan koulutukseemme perjantaina 10.12.2021 (osallistua voi myös etänä).

Kuvaukset eri vapaaehtoistehtävistä

Tukipuhelinpäivystäjä
Tukipuhelinpäivystäjänä tarjoat liiton tukipuhelimeen soittajille mahdollisuuden tulla kuulluksi. Olisi hyvä, että omasta sairastumisestasi olisi kulunut jo useampi vuosi ja olet sinut oman sairautesi kanssa. Tukipuhelinpäivystäjänä avaat soittajalle uusia näkökulmia selviytymiseen arjessa sairauden kanssa. Sinulta ei edellytetä terveyden- tai sairaanhoidon koulutusta, vaan vastaat puhelimeen tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin oman elämänkokemuksesi kautta. Päivystäjänä vastaat tukipuhelimeen noin 4-5 kertaa vuodessa arkitorstai-iltaisin klo 18-21.

Vertaischat-ohjaaja
Voit toimia vertaisohjaajana myös verkossa. Vertaichat-ohjaajana ohjaat kerran kuukaudessä järjestettävää vertaischattia. Huolehdit, että keskusteluissa noudatetaan hyviä tapoja ja Kilpirauhasliiton verkkovertaistuen sääntöjä. Tarpeen vaatiessa moderoit keskusteluja. Chatteja järjestetään noin kerran kuukaudessa, arki-iltaisin 1,5 tunnin ajan.

Kokemustoimija
Kokemustoimijan tehtävä on ymmärryksen ja tiedon lisääminen eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille sekä suurelle yleisölle. Kokemustoimijat voivat pitää luentoja, lyhyitä puheenvuoroja tai alustuksia. He voivat olla mukana erilaisissa koulutuksissa, keskusteluissa, työryhmissä, työpajoissa, kehittämisessä ja suunnittelussa. Kokemustoimijat tuovat asiakkaan/potilaan polkua jo läpikäyneen tai siinä läheisenä olleen näkökulmaa käsiteltävään asiaan.

Lomaluotsi
Lomaluotsi toimii MTLH:n tuetuilla lomilla lomaryhmän aktivoijana ja vertaiskeskustelun herättäjänä. Luotsina olet mukana koko loman ajan eikä lomasta koidu sinulle kuluja. MTLH tarjoaa kaksipäiväisen koulutuksen ja lisäksi perehdytämme sinut myös Kilpirauhasliiton toimintaan. Osallistut 1-2 lomalle per vuosi.

Kurssivapaaehtoinen
Kurssivapaaehtoinen toimii Kilpirauhasliiton voimavarakursseilla kurssiohjaajan apuna keskittyen vertaistukeen. Olet mukana koko kurssin ajan ja toisinaan sinulla on myös mahdollisuus päästä vaikuttamaan kurssin sisältöön. Kurssista ei koidu sinulle kuluja. Osallistut 1-2 kurssille per vuosi.