Vapaaehtoisuus

Alta löydät liiton vapaaehtoistehtävät. Vapaaehtoisena voi toimia kertaluontoisesti tai monien vuosien ajan. Tarkoitus on löytää juuri sinulle ja sinun elämäntilanteellesi sopiva tehtävä. Jotta voit toimia vertaisena, sinulla itsellästi tulisi olla kokemusta kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaudesta. Jos sinulla on jotain sellaista osaamista, jota emme ole vielä hoksanneet tarvita, niin ota meihin yhteyttä.

Kokemustoimija: Kokemustoimijan tehtävä on ymmärryksen ja tiedon lisääminen eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille sekä suurelle yleisölle. Kokemustoimijat voivat pitää luentoja, lyhyitä puheenvuoroja tai alustuksia. He voivat olla mukana erilaisissa koulutuksissa, keskusteluissa, työryhmissä, työpajoissa, kehittämisessä ja suunnittelussa. Kokemustoimijat tuovat asiakkaan/potilaan polkua jo läpikäyneen tai siinä läheisenä olleen näkökulmaa käsiteltävään asiaan. Kokemustoimijalla on aina tehtäväänsä koulutus ja järjestön taustatuki.

Tukipuhelinpäivystäjä: Tukipuhelinpäivystäjänä tarjoat liiton tukipuhelimeen soittajille mahdollisuuden tulla kuulluksi. Olisi hyvä, että omasta sairastumisestasi olisi kulunut jo useampi vuosi ja olet sinut oman sairautesi kanssa. Tukipuhelinpäivystäjänä avaat soittajalle uusia näkökulmia selviytymiseen arjessa sairauden kanssa. Sinulta ei edellytetä terveyden- tai sairaanhoidon koulutusta, vaan vastaat puhelimeen tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin oman elämänkokemuksesi kautta. Päivystäjänä vastaat tukipuhelimeen noin 4-5 kertaa vuodessa arkitorstai-iltaisin klo 18-21. Saat tehtävään perehdytyksen ja säännöllistä jatkokoulutusta.

Lomaluotsi: Lomaluotsi toimii MTLH:n tuetuilla lomilla lomaryhmän aktivoijana ja vertaiskeskustelun herättäjänä. Luotsina olet mukana koko loman ajan eikä lomasta koidu sinulle kuluja. MTLH tarjoaa kaksipäiväisen koulutuksen ja lisäksi perehdytämme sinut myös Kilpirauhasliiton toimintaan. Osallistut 1-2 lomalle per vuosi.

Kurssivapaaehtoinen: Kurssivapaaehtoinen toimii Kilpirauhasliiton voimavarakursseilla kurssiohjaajan apuna keskittyen vertaistukeen. Olet mukana koko kurssin ajan ja toisinaan sinulla on myös mahdollisuus päästä vaikuttamaan kurssin sisältöön. Kurssista ei koidu sinulle kuluja. Koulutamme ja perehdytämme sinut tehtävään. Osallistut 1-2 kurssille per vuosi.

Ryhmächat-ohjaaja: Voit toimia vertaisohjaajana myös verkossa. Ryhmächat-ohjaajana ohjaat kerran kuukaudessä järjestettävää vertaischattia. Huolehdit, että keskusteluissa noudatetaan hyviä tapoja ja Kilpirauhasliiton verkkovertaistuen sääntöjä. Tarpeen vaatiessa moderoit keskusteluja. Saat tehtävääsi perehdytyksen ja jatkokoulutuksen, etkä ole koskaan yksin vastuussa chatista – mukanasi on aina joko ohjaajakaveri tai liiton työntekijä. Chatteja järjestetään noin kerran kuukaudessa, arki-iltaisin 1,5 tunnin ajan.

Videovertainen: Videovertaisena mahdollistat videotapaamiset vertaisten välille. Toimit videotapaamisissa ohjaajana ja varmistat, että kaikki osallistujat pääsevät halutessaan kertomaan mielen päällä olevista asioista. Videotapaamiset sovitaan pidettäväksi aikataulujesi mukaan noin kerran kuukaudessa, arki-iltaisin, 1h kerrallaan. Saat tehtävään perehdytyksen, jatkokoulutusta sekä työntekijän tuen.

Somelähettiläs (muun muassa Instakaappari): Haluaistiko jakaa tietoa tai kokemuksia omasta sairaudestasi netissä ja sosiaalisessa mediassa? Rupea somelähettilääksi! Lähettiläänä voit jakaa omissa somekanavissasi Kilpirauhasliiton julkaisuja ja näin välittää asiantuntevaa tietoa eteenpäin luettavaksi. Voit myös tuottaa sisältöä liiton Instagram-kanavalle Instakaapparina kertomalla oman tarinasi toisille sairastaville. Saat tehtävääsi lyhyen perehdytyksen sekä liiton työntekijän tuen. Somelähettiläänä voit toimia silloin, kun se sinun aikatauluusi sopii, sitä voi tehdä kotoa käsin tai vaikka reissun päältä.

Mikäli olet kiinnostunut kokemustoiminnasta, tukipuhelinpäivystyksestä, lomaohjauksesta tai kurssivapaaehtoisuudesta, ole yhteydessä Asta Saloseen asta.salonen(a)kilpirauhasliito.fi. Mikäli puolestaan olet kiinnostunut ryhmächat-ohjaajuudesta, videovertaisuudesta tai somelähettiläisyydestä, ota yhteyttä Johanna Erkkilään johanna.erkkila(a)kilpirauhasliitto.fi.