Haluatko toimia muiden kilpirauhassairaiden tukena – hae mukaan vapaaehtoistemme joukkoon!

Suomessa on yli 350 000 kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairautta sairastavaa. Ilman vapaaehtoisia moni jäisi ilman vertaistukea. Vapaaehtoinen toimii muiden tukena ja samalla saa itse iloa sekä voimaantumisen tunnetta. Tehtävään saa aina koulutuksen sekä tukea taustajärjestöltäsi, olipa se sitten liitto tai oma yhdistys. Jotta voit toimia vertaisena, sinulla itselläsi tulisi olla kokemusta kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaudesta.

Koulutusta vapaaehtoisille

Onko sinulla kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaus ja haluaisit tukea muita sairastuneita? Haluaisitko kohdata ihmisiä ja antaa aikaasi vapaaehtoisena?

Kilpirauhasliitto järjestää peruskoulutuksen uusille vapaaehtoisille vertaistoimijoille. Koulutukseen kuuluu yhteinen osio sekä myöhemmin sovittava, tehtäväkohtainen perehdytys. Yhteisen osion ajankohta vuonna 2024 on la 27.1.2024 klo 9.30–15.30. Koulutus toteutetaan etäyhteydellä.

Koulutus on tarkoitettu niin liiton vapaaehtoistoimintaa kuin yhdistysten vertaisryhmien ohjaamista aloitteleville. Koulutuksessa käsitellään vapaaehtoisena toimimista ja kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairauksiin liittyviä kysymyksiä.

Vapaaehtoisena toimitaan tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Erityisosaamista ei tarvita, tärkeää on aito kiinnostus ja halu oppia.

Ilmoittaudu mukaan

Liiton vapaaehtoiseksi:

Jos olet kiinnostunut jostakin alla kuvatusta liiton vapaaehtoistehtävästä, ota yhteyttä liiton kurssi- ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattoriin: Satu Tommola, satu.tommola@kilpirauhasliitto.fi, p. 046 8757 139.

Yhdistyksen vapaaehtoiseksi:

Jos olet kiinnostunut jonkun jäsenyhdistyksemme vertaisryhmänohjaajan tehtävästä, ota yhteyttä omaan yhdistykseen. Yhdistysten yhteystiedot löydät osoitteesta: https://kilpirauhasliitto.fi/jasenyhdistykset/

Kun olet ollut yhteydessä omaan yhdistykseen ja olette sopineet asiasta, ilmoittaudu uusien vertaistoimijoiden koulutukseen mukaan lomakkeella: https://link.webropol.com/s/kilpirauhasliitto-vapaaehtoiskoulutus-tammi24

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

joko lomakkeella (webropol):

tai Satu Tommola, satu.tommola@kilpirauhasliitto.fi, 046 875 7139, niin jutellaan lisää aiheesta.

Kuvaukset liiton eri vapaaehtoistehtävistä

Tukipuhelinpäivystäjä
Tukipuhelinpäivystäjänä tarjoat liiton tukipuhelimeen soittajille mahdollisuuden tulla kuulluksi. Olisi hyvä, että omasta sairastumisestasi olisi kulunut jo useita vuosia ja olet sinut oman sairautesi kanssa. Tukipuhelinpäivystäjänä avaat soittajalle uusia näkökulmia selviytymiseen arjessa sairauden kanssa. Sinulta ei edellytetä terveyden- tai sairaanhoidon koulutusta, vaan vastaat puhelimeen tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin oman elämänkokemuksesi kautta. Sinun kokemuksesi voi auttaa soittajaa omalla polullaan eteenpäin. Oma puhelinnumerosi ei näy soittajalle. Vertaistukipuhelimen päivystäjänä vastaat tukipuhelimeen noin 4 – 5 kertaa vuodessa arkitorstai-iltaisin klo 18 – 21.

Toivo-vertaistukija
Toivo-vertaistukijana chattailet toisen sairastuneen kanssa kännykkäsovelluksen tai nettisivuston kautta. Sinun esittelysi löytyy Toivosta, ja tuen tarvitsijat lähettävät sinulle yhteydenottopyynnön. Voit itse määritellä Toivoon ajanjaksoja, jolloin et ole käytettävissä. Saat vapaaehtoisuuteesi tukea Kilpirauhasliitolta ja teknisen tuen Toivo-organisaatiolta. Ennen aloittamistasi osallistut sekä Kilpirauhasliiton vapaaehtoiskoulutukseen että Toivo-koulutukseen. Tämä Kilpirauhasliitolle uusi toimintamuoto alkaa keväällä 2024.

Vertaischat-ohjaaja
Chat-ohjaajana toimit ryhmäkeskustelun vertaisohjaajana verkossa. Kysyt, mitä osallistujilla on mielen päällä, pidät keskustelua yllä kysymyksin ja voit kertoa omista kokemuksistasi. Huolehdit, että keskusteluissa noudatetaan hyviä tapoja ja Kilpirauhasliiton verkkovertaistuen sääntöjä. Tarpeen vaatiessa moderoit keskusteluja. Chateja järjestetään noin kerran kuukaudessa, arki-iltaisin 1,5 tunnin ajan. Vuoroja voit ottaa oman kalenterisi mukaan. Chatit ovat tauolla kevään 2024 ajan, syksyllä on tarkoitus taas jatkaa, uudella keskustelualustalla.

Kokemustoimija
Kokemustoimijana lisäät ymmärrystä ja tietoa sairaudestasi eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille sekä suurelle yleisölle. Kokemustoimijana voit pitää luentoja, lyhyitä puheenvuoroja tai alustuksia. Voit olla mukana erilaisissa koulutuksissa, keskusteluissa, työryhmissä, työpajoissa, kehittämisessä ja suunnittelussa. Kokemustoimijana tuot asiakkaan/potilaan polkua jo läpikäyneen tai siinä läheisenä olleen näkökulmaa käsiteltävään asiaan.

Lomaluotsi
Lomaluotsina toimit MTLH:n tuetuilla lomilla lomaryhmän aktivoijana ja vertaiskeskustelun herättäjänä. Luotsina olet mukana koko loman ajan eikä lomasta koidu sinulle kuluja. MTLH tarjoaa kaksipäiväisen koulutuksen ja lisäksi perehdytämme sinut myös Kilpirauhasliiton toimintaan. Osallistut 1-2 lomalle per vuosi.

Kurssivapaaehtoinen
Kurssivapaaehtoisena toimit Kilpirauhasliiton voimavarakursseilla kurssiohjaajan apuna keskittyen vertaistukeen. Olet mukana koko kurssin ajan ja toisinaan sinulla on myös mahdollisuus päästä vaikuttamaan kurssin sisältöön. Kurssista ei koidu sinulle kuluja. Osallistut 1-2 kurssille per vuosi.

Kilpiluotsi
Kilpiluotsina toimit kilpirauhassairaiden hyvinvointia edistävän, luotettavan tiedon sanansaattajana sosiaalisessa mediassa. Kilpiluotsit välittävät Opet ja Opit -hankkeessa tuotettavaa luotettavaa tietoa sekä kertovat omia kokemuksiaan ja antavat siten vertaistukea. Kilpiluotsina toimiminen voi käsittää hyvinkin monenlaisia asioita sosiaalisessa mediassa ja voit rakentaa tehtävästäsi täysin omannäköisen.