Kädet kokoavat litteitä kiviä pinoon toisen pinon rinnalle.

Onko sinulla kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaus sekä osteoporoosi/osteopenia? Haluatko lisää tietoa ja vinkkejä, miten voisit paremmin omassa arjessasi?

Kilpirauhasliitto ja Luustoliitto järjestävät yhteisen voimavarakurssin Hämeenlinnassa syksyllä 2023.

Kurssilta saat tietoa, taitoa ja motivaatiota oman terveyden ylläpitämiseen sekä luottamusta omiin kykyihisi ja mahdollisuuksiisi. Kurssilla käsitellään muun muassa omahoidon toteuttamista osteoporoosin / osteopenian ja kilpirauhas- / lisäkilpirauhassairauden näkökulmasta. Kurssilla tarkastellaan terveellisten elämäntapojen merkitystä ja keskitytään löytämään jokaisen omaan arkeen sopivia ratkaisuja. Kurssiteemoja käsitellään kurssilla ohjaajien alustusten, pari- ja ryhmäkeskustelujen, omien pohdintojen sekä pienten arjen tehtävien avulla.

Kurssilla opetellaan tekemään yhdessä jokaisen omaan arkeen liittyviä tavoitteita. Tavoitteet ovat työkaluja arjen pienten muutosten tekemiseen, uusien tapojen harjoitteluun tai niiden ylläpitoon. Kurssilla saat myös keinoja tavoitteen saavuttamiseen.

Kurssille ovat tervetulleita kaikki, joilla on todettu osteoporoosi tai osteopenia ja kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaus. Kurssille voit tulla omana itsenäsi. Kurssille osallistuminen edellyttää kuitenkin valmiutta omien arjen valintojen ja elämäntapojen tarkasteluun. Mitä aktiivisemmalla otteella osallistut kurssille, sitä enemmän saat itsellesi.

Tärkeässä osassa ovat myös keskustelut muiden osallistujien kanssa.

Kurssiajankohta: 26.-27.10. ja 16.11. sekä 1.12. Kurssi on neljän kurssipäivän ja pienten välitehtävien kokonaisuus, näihin kaikkiin osallistumista edellytetään. Kurssipäivien ohjelma alkaa kello 10.00 ja päättyy kello 16.00 iltapäiväkahviin. Aamukahvi on tarjolla ennen ohjelman alkua. Lisäksi päivän aikana tarjotaan lounas.

Paikka: Hämeenlinna, Scandic Aulanko

Kurssille voi hakea asuinkunnasta riippumatta kuka tahansa aikuinen, jolla on todettu osteoporoosi tai osteopenia ja kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairaus.

Hakuaika: 10.8.-18.9.2023

Hinta: Maksuton. Mahdollinen majoitus sekä matkat on kurssilaisten itse kustannettava.

Kurssivalinnoissa painotetaan erityisesti hakijan tarvetta kurssille. Hakulomakkeessa kannattaa siis kuvailla mahdollisimman monipuolisesti ja tarkasti, miksi kurssi olisi sinulle tarpeellinen ja miten kurssi tukisi arkeasi kahden pitkäaikaissairauden kanssa. Lisäksi valinnoissa huomioidaan mahdollinen aiempi osallistuminen Luustoliiton tai Kilpirauhasliiton kursseille tai muille vastaaville kursseille.

Kurssi pyritään kokoamaan niin, että kilpirauhassairauksien osalta vertaistukea olisi saatavilla kunkin omaan tilanteeseen (kilpirauhasen vajaa-/liikatoiminta, lisäkilpirauhasen vajaa-/liikatoiminta). Kurssille mahtuu enintään 12 osallistujaa.

Kurssivalinnat tehdään noin viikon kuluessa hakuajan päättymisestä, ja kaikille hakijoille ilmoitetaan kurssille pääsystä heti sen jälkeen. Samalla pyydetään kurssille valittuja vahvistamaan osallistumisensa.

Lisätietoja ja hakulomakkeen hakuaikana löydät osoitteesta: https://luustoliitto.fi/luustokilpi

Satu Tommola: satu.tommola@kilpirauhasliitto.fi tai p. 046 8757 139

Jenny Lohikivi: jenny.lohikivi@luustoliitto.fi tai 050 512 9117.

Muutokset mahdollisia.