Kilpirauhaliitto myöntää kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairauksiin liittyviä apurahoja väitöskirjatutkimuksiin ja muihin tieteellisiin tutkimuksiin.

Apurahoja voidaan käyttää esimerkiksi tutkimusten tekemiseen, tutkimusten julkaisukuluihin tai tutkimuksesta johtaviin tieteellisiin artikkeleihin ja abstrakteihin, jotka julkaistaan tiedeyhteisöjen arvostamissa suomalaisissa tai kansainvälisissä tieteellisisissä julkaisuissa, kokouksissa tai konferensseissa. Apurahoja voidaan myöntää myös tutkimuksille, joiden aiheena ovat muut sairaudet, joiden yhteyttä kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairauksiin selvitetään.

Apurahan suuruus: Apurahan suuruus voi olla maksimissaan 5 000 €.

Hakuaika: Kilpirauhasliiton hallitus käsittelee apurahahakemuksia kokouksissaan, joten erillistä hakuaikaa ei ole. Vuosittain voidaan myöntää 1-2 apurahaa.

Hakemus ja sen toimittaminen Kilpirauhasliittoon: Vapaamuotoinen hakemus toimitetaan joko sähköpostitse osoitteeseen toimisto@kilpirauhasliitto.fi tai postitse osoitteeseen: Kilpirauhasliitto ry/apurahahakemus, PL 40, 00621 HELSINKI. Mikäli hakemus halutaan lähettää salattuna sähköpostitiedostona, annamme pyydettäessä erilliset ohjeet hakemuksen lähettämiseksi.

Hakemuksen sisältö: Hakemuksesta tulee selvitä hakijan yhteystietojen lisäksi mihin tarkoitukseen ja käyttöön apurahaa haetaan. Tutkimusapurahan hakijan tulee liittää mukaan hankkeen tutkimussuunnitelma, apurahan käyttösuunnitelma ja selvitys hankkeen mahdollisesta muusta rahoituksesta. Hakemuksen pituus mielellään maksimissaan 2-3 A4-sivua. Hakemuksessa on hyvä mainita myös suosittelija tai liittää hakemukseen suosittelijan lausunto.

Raportointi: Apurahan saajan tulee vuoden kuluessa lähettää Kilpirauhasliitolle selvitys apurahan käytöstä, ellei Kilpirauhasliiton hallitus eri pyynnöstä tätä määräaikaa pidennä. Apurahan saajan tulee hyväksyä myös se, että apurahan saamisesta mainitaan Kilpirauhasliiton julkaisemassa Kilpi-lehdessä ja Kilpirauhasliiton toimintakertomuksessa.

Lisätietoa: Kilpirauhasliitto ry, toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt, sp. mirja.hellstedt@kilpirauhasliitto.fi, p. 040 707 3223 tai puheenjohtaja Leena Kallionsivu, sp. leena.kallionsivu@kilpirauhasliitto.fi, p. 045 154 7577.