Kurssit ja lomat

Voimavarakurssit

Vuodelle 2023 saamamme STEA:n avustusehdotuksen mukaan emme pysty valitettavasti toteuttamaan kaikkia kursseja, joita oli alustavasti suunniteltu ensi vuodelle. Päivitämme kurssilistaa sitä mukaa kuin kurssitiedot vahvistuvat.

Kilpirauhasliitto järjestää neljän vuorokauden mittaisia voimavarakursseja sekä kursseja, joiden lähitapaamiset ovat 1-2 päivää kerrallaan sijoittuen noin kuukauden ajalle. Voimavarakurssit on suunnattu henkilöille, joilla on kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen sairaus. Teemat ja kohderyhmät vaihtelevat kursseittain. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea eri teemoilla ja eri ikäryhmille suunnattuina. Kurssit pitävät sisällään asiantuntijaluentoja, vertaistukea ja virkistäytymistä. Asiantuntijaluennot painottuvat perustietoon kilpirauhassairaudesta tai teemakurssilla kurssin teemaan liittyvään perustietoon. Kurssisisältö toteutetaan ryhmälle, eikä henkilökohtaista ohjeistusta tai neuvontaa sairauden hoidossa voida antaa.

Kurssit ovat suosittuja, ja etusija annetaan niille, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet Kilpirauhasliiton kurssille. Pääpaino valinnoissa on hakijan perusteluilla ja tavoitteilla kurssin suhteen, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti! Voit hakea kurssille, vaikka et olisi Kilpirauhasliiton jäsen.

Tuetut lomat

Neuvottelemme vuosittain Hyvinvointilomien sekä MTLH:n kanssa kilpirauhaspotilaille järjestettävistä tuetuista lomista. Tuetun loman voi saada vain joka toinen vuosi riippumatta siitä, minkä lomajärjestön kautta sille on hakeutunut. Valintaan vaikuttavat taloudelliset ja terveydelliset syyt ja sosiaalinen elämäntilanne. Tuetuilla lomilla pääpaino on virkistäytymisessä ja lomapaikka vastaa ohjelman järjestämisestä. Huomaathan siis, että lomilla ei tarjota kilpirauhasaiheista ohjelmaa tai asiantuntijaluentoja. Useimmilla lomilla on vertaisohjaajana mukana Kilpirauhasliiton vapaaehtoinen, joka on käynyt MTLH:n Lomaluotsi-koulutuksen.