Kuusi naista on keväisellä rantakalliolla. Osa naisista istuu penkillä, osa kalliolla. Naisista neljä katsoo kohti kameraa, kaksi muualle.

Voimavarakurssit

Kilpirauhasliitto järjestää 3-4 vuorokauden mittaisia voimavarakursseja sekä kursseja, joiden lähitapaamiset ovat 1-2 päivää kerrallaan sijoittuen pidemmälle ajalle (1-3 kk). Teemat ja kohderyhmät vaihtelevat kursseittain. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea eri teemoilla ja hieman eri kohderyhmille suunnattuina. Kurssiohjelmaan sisältyy asiantuntijaluentoja, vertaiskeskusteluja sekä oman tilanteen pohdintaa edellyttäviä tehtäviä. Asiantuntijaluennot painottuvat perustietoon kilpirauhassairaudesta tai teemakurssilla kurssin teemaan liittyvään perustietoon. Kurssisisältö toteutetaan ryhmälle, eikä henkilökohtaista ohjeistusta tai neuvontaa sairauden hoidossa voida antaa.

Kurssivalinnoissa etusija annetaan sairastuneille, joilla on suurin tarve kurssille ja jotka hyötyisivät tällaisesta ryhmämuotoisesta toiminnasta. Lisäksi kurssipaikkoja tarjotaan ensisijaisesti sellaisille hakijoille, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet kuntoutus-, sopeutumisvalmennus- tai voimavarakurssille. Pääpaino valinnoissa on hakijan perusteluilla ja tavoitteilla kurssin suhteen, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti. Voit hakea kurssille, vaikka et olisi Kilpirauhasliiton jäsen. Hae kurssille, mikäli tunnet tarvitsevasi lisää voimavaroja arkeesi kilpirauhas- tai lisäkilpirauhassairauden kanssa.

Vuonna 2024 järjestämme 4-5 voimavarakurssia sekä  Lasten Kesä ry:n kanssa järjestetään perheleiri, mikäli STEA:n rahoitus myönnetään hakemusten mukaisesti. Tulevien kurssien ajat ja paikat päivitetään sitä mukaa kun ne varmistuvat (viimeistään helmi-maaliskuussa 2024) verkkosivulle kilpirauhasliitto.fi/kurssit-ja-lomat/voimavarakurssit/

Tuetut lomat

Neuvottelemme vuosittain Hyvinvointilomien sekä MTLH:n kanssa kilpirauhas- ja/tai lisäkilpirauhaspotilaille järjestettävistä tuetuista täysihoitolomista, joiden lomaohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista. Lomille valitaan ensisijaisesti sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin olleet lomalla ja jotka ovat pienituloisia. Loman (5 vrk) hinta on osallistujalle 125€, perhelomilla lapset ovat mukana maksutta. Tuettua lomaa ei myönnetä toistuvasti samoille hakijoille. Valintaan vaikuttavat taloudelliset ja terveydelliset syyt sekä sosiaalinen elämäntilanne. Tuetuilla lomilla pääpaino on virkistäytymisessä ja lomapaikka vastaa ohjelman järjestämisestä. Huomaathan siis, että lomilla ei tarjota kilpirauhasaiheista ohjelmaa tai asiantuntijaluentoja. Useimmilla lomilla on vertaisohjaajana mukana Kilpirauhasliiton vapaaehtoinen, joka on käynyt MTLH:n lomaluotsi-koulutuksen.

Vuonna 2024 tarjolla on kolme lomaa kilpirauhas- ja/tai lisäkilpirauhassairautta sairastaville, mikäli sosiaali- ja terveysministeriö myöntää lomajärjestöjen anoman rahoituksen. Tarkempia tietoja löydät sivulta Lomatoiminta ja lomat.